facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Travanj 1969
Format Albumi
Vrsta Folk / Folk-pop / Singer-songwriter / Baroque Pop
Dodano Petak, 08 Prosinac 2017
Žanr Pop-Rock
Length 35:38
Broj diskova 1
Edition date Travanj 1969
Država SAD
Etiketa Columbia
Edition details Datum objave: 7. travnja 1969. / Snimano: listopad 1968. / Producent: Bob Johnston
Tags Columbia bob johnston Leonard Cohen

Review

Prve prave glazbene korake Leonarda Cohena, dakle, snimanje prvih albuma u drugoj polovici šezdesetih, obilježili su kalkulacija koliko i plahi oprez. Pjesnik već s objema nogama i duhom u četvrtom desetljeću života činio se sve samo ne model za novu kantautorsku zvijezdu ili autoritet. Vrijeme je to Boba Dylana i Beatlesa, hipijevštine i ubrzanog rasta umjetničkih ambicija unutar kanona rocka, vrijeme grlate mladeži i brzih promjena; ozračje je to gdje teško da je bilo mjesta za, po mjerilima te prevladavajuće pop-kulture, ostarjelog stihoklepca buržujskih korijena koji je, eto, usput shvatio da bi mogao više zarađivati ako svoje stihove uglazbi i otpjeva. I zaista, prijam nije bio osobito topao, što je i na samog Cohena ostavljalo traga u obliku rastuće nesigurnosti i čak depresije. No, nije odustajao...

Prvijenac nazvan jednostavno "Songs of Leonard Cohen" možda je ispao drukčiji nego što je on zamišljao, možda uistinu jest bio za sloj preproduciran (iako, i kao takav, gotovo ogoljen) i možda osjetno nesiguran u realizaciji, ali nosio je uistinu snažne pjesme, gotovo bez iznimke stvorene za sva vremena (zbog čega i jesu klasici), što je bilo dovoljno da se Cohen vrlo brzo okrene nastavku. Kalifornijski početak s Davidom Crosbyjem kao producentom pokazao se promašajem i trajna fascinacija countryjem vodila je prema Nashvilleu. U to vrijeme Cohen je počeo vezu s 19-ogodišnjom Suzanne Elrod (naravno, ne Suzanne iz istoimene pjesme), čiji je snažni, dominantni duh bio nešto poput suprotnosti dotadašnjoj muzi Marianne Ihlen, i upravo s njom je i doselio u ruralnu okolicu Nashvillea, u novoj potrazi, u novoj privremenoj luci. I dalje nesiguran u svoje glazbeno i pjevačko umijeće, u studio je ušao s namjerom da ovaj put pjesme budu prikladnije "odjevene", minimalistične i okrenute prije svega tekstu. "Songs from a Room" zaista jest naglašenije komoran, glazbeno jednostavan album mnogo bliži potpisnikovim željama nego dični prethodnik. Ali, ovoga puta ponestalo je uistinu jakih pjesama da taj skelet iznese pod reflektor.

"Kao ptica na žici, kao pijanac u ponoćnom zboru, na svoj način pokušao sam biti slobodan", pisat će, bude li po njegovoj želji, na budućem grobu Krisa Kristoffersona, ali te riječi i sama pjesma "Bird on the Wire" ostaju prije svega trajan spomenik Cohenovu stvaralačkom duhu. Nastala iz detalja poput telefonskih žica koje su tada tek došle na grčki otok Hidru, gdje je mladi Cohen tražio svoj bijeg u 11. stoljeće, kako se jednom sam izrazio, ili zbornih pijančevanja po kaletama istog otoka do kojeg je napokon ipak počela dolaziti moderna tehnologija, uvodna pjesma drugog albuma prometnula se snagom stiha i melodije u jedino logično otvaranje koncerata, a i danas odzvanja svojim svevremenskim pojem, gotovo kao molitva. "Prisežem ovom pjesmom i svime u čemu sam griješio, da ću Ti se za sve  iskupiti", treperi tako kao trajni opus operandi, kao motivacijski i tematski čimbenik za svaku sljedeću Cohenovu pjesmu i životne mu korake. Na žalost, to je i najveći domet albuma koji kao da je odlučio ostati u malom pakiranju, bez ambicija da probija nove putove i odnese svoga potpisnika na novi nivo. Što ne znači da je album slab... Naprotiv.

Iako se u Cohenovom glasu osjeća nemoć da uistinu bude na visini zadatka, jednom kad se naviknete na tu intonaciju i ugođaj, kad tih deset pjesama zaista uzmete kao proizvod te neke sobe, one će se odmatati poput najljepšega dara. "Story of Isaac" koristi jednu od najdramatičnijih stranica Biblije da bi progovorila protiv rata, ali se referirala i na odnos s vlastitim ocem; "Lady Midnight" zvuči kao drhtava, plaha ispovijest; završna "Tonight Will Be Fine" na najfiniji način odiše duhom ponajboljih pjesama Johnnyja Casha (tu se možda najizravnije očituje Cohenova trajna fascinacija countryjem), dok je "Seems So Long Ago, Nancy" nešto poput lamentacije, intimni podsjetnik na djevojku koju je poznavao iz montrealskih dana i koja je u međuvremenu, nakon psihičke bolesti, počinila samoubojstvo. Našla se tu i jedna obrada, "The Partisan", prepjev pjesme "La Complainte du Partisan" iz 2. svjetskog rata o francuskom Pokretu otpora, a za koju su Cohen i Johnston potegnuli za Francusku po najprikladnije ženske back-vokale. Ali, našlo se tu i za Cohenov opus i dosege čak slabih pjesama, među kojima se posebno ističe nenadahnuta "The Butcher", koja čak i zvuči kao da je otpjevana bez ikakva žara ili vjere u nju.

Ono što u konačnici ostaje ugođaj je performansa umjetnika nesigurna u način, ali uporna u iznošenju svoje poezije i glazbe na svjetlo dana. Njegov krhki, a opet u svom pozivu sigurni vokal te specifično sviranje gitare bliže klasičnoj nego rock glazbi vode vas za ruku u sama otajstva Pjesme, kakve god i koliko god duboke ili plitke bile. Jednom iznesene iz sobe, "Songs from a Room" svjedoče izmučen stvaralački duh, trajno raspet između blagodati svoga svagdana i romantične želje za bijegom u minula vremena, između tjelesnog i duhovnog, između sladostrašća i žrtve. Ostat će to trajne Cohenove preokupacije i izvorišta depresije koliko i kreativnih erupcija. Na svom drugom albumu nije toliko postavio nove standarde koliko je samog sebe učvrstio u namjeri da ustraje – pjevati, da, koliko god mu tehniku osporavali, ali i plakati svoje stihove kao suze. Iz sobe do nebesa.

 

Toni Matošin

Hits 252
Songs of Leonard Cohen « Songs of Leonard Cohen Leonard Cohen Albumi Kronologija Songs From the Road » Songs From the Road

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42