facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Veljača 2019
Format Albumi
Vrsta Pop rock
Dodano Srijeda, 03 Travanj 2019
Žanr Pop-Rock
Length 2:16:18
Broj diskova 2
Edition date Veljača 2019
Država Hrvatska
Etiketa Croatia Records
Edition details Snimljeno 11. kolovoza 2018. u Areni u Puli / Producent: Goran Martinac
Tags Bajaga i Instruktori Momčilo Bajagić Bajaga

Review

Nije jednostavno obuhvatiti tako dugotrajnu i uspješnu karijeru Momčila Bajagića Bajage u nekoliko rečenica. Svirati je počeo kao mladić, dok je u nekoliko bendova svirao bas-gitaru, da bi kasnije prešao na ritam gitaru u tada popularnoj hard-rock grupi Riblja čorba, gdje je napisao i neke od njihovih hitova. S obzirom da je paralelno s time osjećao sklonost i nešto mekšem pop-zvuku, 1984. godine osnovao je grupu Instruktori s kojom je do sada snimio deset studijskih te nekoliko live-albuma i kompilacija.

Ovaj najnoviji živi album „U Puli lom – live at Arena“ snimljen je 11. kolovoza 2018. Nastupili su u šesteročlanoj postavi: Bajaga – vokal i gitara, Aleksandar Lokner – klavijature, Žika Milenković – gitara, Marko Nježić – gitara, Miroslav Cvetković – bas gitara i Čedomir Macura – bubnjevi. Koncert je održan na otvorenom, u predivnom ambijentu pulskog amfiteatra, svirali su preko dva sata, što je rezultiralo i ovim live izdanjem objavljenim na dvostrukom cd-u i blu rayu u izdanju Croatia Recordsa.

Koncert i prvi cd odlično su otvorili pjesmom „Rimljani“, starom skladbom iz 1986. s Bajagina trećeg studijskog albuma „Jahači magle“. U toj pjesmi me uvijek fascinirao kvalitetan tekst s onom pomalo proročkom „i sve je više varvara, a sve je manje Rimljana“ i toliko životnom „trudim se da se ne sećam/kad zaboravim, lakše podnosim“. Nakon izuzetno efektnog, pomalo gilmourovskog sola na gitari sa sintesajzerom u podlozi, uslijedio je stari hit „S druge strane jastuka“ s istoimenog albuma iz 1985. godine. Ovdje Bajaga prvi put poziva pulsku publiku na suradnju. Ritam gitara svira pomalo reggae, a osim prepoznatljivog klasičnog sola na sintu, ovdje je i efektni solo na gitari, neizostavni „na-na-na“ odlično otpjevan u suradnji s publikom te izvrstan Loknerov solo na klavijaturama. Nakon toga su odsvirali dinamičan rock „Red i mir“, kojega je izvrsno iznijela ritam sekcija, posebno Macura s odličnim solažama na bubnjevima u prijelazima. Prebiranje po klaviru najavilo je skladbu „Godine prolaze“, hit iz 1988. s albuma „Prodavnica tajni“. Cijela izvedba pjesme je kvalitetna. Zatim su odsvirali novu pjesmu „U sali lom“. Neka brza poskočica, koja me više podsjeća na Balaševićeve čardaše nego na Bajagu. Iduća je bila „Dobro jutro“ s Bajaginog EP-ja „Četiri godišnja doba“ u dobroj izvedbi s odličnim prijelazima, pratećim vokalima i solo dionicama. Nakon nje odsvirali su još jednu noviju pjesmu, lijepu baladu „Ako treba da je kraj“, s albuma „Daljina, dim i prašina“ (2012.) koja bi logičnije pristajala kraju, a ne prvoj četvrtini koncerta. Ali već dinamična, brza, a kasnije i žestoka „Verujem – ne verujem“ ponovno je zapalila publiku, željnu starih hitova, koja je s Bajagom pjevala na refrenu. Pjesma „Lepa Janja, ribareva kći“ s albuma „Zmaj od noćaja“ (2001.) u ovoj verziji ima pomalo groteskni etno uvod koji je vjerojatno ubačen da zabavi publiku. Kao iduću su odsvirali pjesmu „Kad hodaš“, hit kojega je Bajaga napisao još u vrijeme sviranja s Ribljom čorbom. Izvrsna izvedba pjesme „Dobro jutro, džezeri“ pokazala je sveukupno glazbeno umijeće i raskoš Instruktora. Odsvirana u cijelosti džezerski, s mnogo solaža, brass-dionica, pri čemu je nakraju Bajaga publici posebno predstavio gitarista Marka Nježića-Kiću. „Strah od vozova“ još je jedan sentiš koji kreće odličnim prebiranjem po gitarama i Bajaginim kvalitetnim vokalom te se kasnije razvija u cjelovito kvalitetnu odsviranu baladu. U pjesmi „Život je nekad siv – nekad žut“, Instruktori možda baš i nisu najbolje posložili vokale, ali je zato Bajaga ostvario izvrstan kontakt s publikom i pretvorio izvedbu u pravu predstavu. Na kraju pjesme, Bajaga je predstavio gitaristu Žiku Milenkovića. „Vesela pesma“ najavljena je kao pjesma koju svira Aleksandar Lokner. Stari je to hit s već spomenutog odličnog albuma „Prodavnica tajni“, s dominantnim lajt-motivom na klavijaturama. Odsvirana je veselo, lepršavo s uvježbanim završetkom. Prvi disk zatvara pjesma „Severac“ s najnovijeg (osrednjeg) studijskog albuma. Romantična je to i vesela pjesmica koja dokazuje da Bajaga ne reciklira samo stare pjesme, već stvara i nove.

Drugi disk otvara prekrasna balada „Zažmuri“ koja je uz odlične klavijature i gitare i nenametljiv, ali prisutan ritam te pjevanje publike („pročitana s dlana subina“), doživjela jednu od svojih vjerojatno najboljih live izvedbi. Pred kraj pjesme Bajaga kaže: „Hvala vam, ljudi, ovo je fenomenalno!“. Zatim slijede još dvije pjesme s najnovijeg studijskog albuma: „Bilo bi lako“ i „Može da te ubije grom“. Skladbe su osrednje, daleko od najvećih Bajaginih uspješnica, vjerojatno najslabiji dio koncerta, ali su korektno odsvirane. Ali razumljivo, s obzirom da je to ipak bila promocija novog albuma, moralo se uvrstiti i nekoliko pjesama sa cd-a „U sali lom“. Strpljivost publike koja je odslušala dva nova (i nepoznata) hita, Bajaga je s Instruktorima nagradio izvedbom seta starih, dobro poznatih hitova. Nakon toga kreće niz starih hitova. „Dvadeseti vek“ je odlično odsviran u nešto modernijem aranžmanu, ali mi je mrvicu predugačak. Zatim kreće dobro poznati riff i „220 u voltima“, gdje Bajaga znalački poziva publiku na suradnju („Ajmo ruke gore!“) i pljeskanje, a ubačene su neke solo dionice kojih nema na studijskoj verziji. „Plavi safir“ kreće ponovno iz jednog zanimljivog klupka gitara i klavijatura, a publika spremno pjeva od prve do zadnje Bajagine rečenice. „Ti se ljubiš na tako dobar način“ doživjela je potpuno novi, nekako više rokerski aranžman; s mnogo gitara, rock'n'roll klavirom i ponešto promijenjenim vokalnim dionicama ali i solažama Lokija i Kiće, te neizbježnim zastajkivanjem kako bi i publika dala svoj pjevački prilog. „Tišina“ je ovdje žešća od studijske, ali zvuči nešto mekše od ranijih live izvedbi, no publika ju je odlično prihvatila. Najveći Bajagin ikad napisani sentiš „Od kada tebe volim“ kreće s lijepim jazz uvodom na klaviru, kojim je Aleksandar Lokner još jednom pokazao svoje umijeće interpretacije. Već tijekom nenametljivog gitarističkog sola, publika je počela pjevati i vjerojatno je ovo bio najsvjetliji trenutak cijelog koncerta pa i kulminacija ovog dvostrukog cd-a. Nakon toga ponovno laganija skladba „Ruski voz“, koju je publika otpjevala sa svojim omiljenim sastavom te ih nagradila gromoglasnim pljeskom. Iza toga slijedi „442 do Beograda“ s prekrasnom bas dionicom, lepršavim gitarama u podlozi i retro solom na sintesajzeru. Koncert privode kraju s brzom pjesmom pozitivnog teksta „Samo nam je ljubav potrebna“ („Još postoji kataklizma/terorizma i rasizma/kao i u vreme frikova/samo nam je ljubav potrebna…) koju završavaju odlično izvednim glazbenim citatom „All you need is love“ legendarnih Beatlesa. Posljednja pjesma je „Tamara“ u vrlo interesantnoj novoaranžiranoj (blago) reggae verziji, koja zvuči izuzetno svježe i zanimljivo. 

Unatoč kvalitetnom odabiru kojim je obuhvaćen cijeli njegov bogati stvaralački opus, neke pjesme su mi nedostajale (primjerice: „Što ne može niko, možeš ti“, „Grad“ ili „Ja mislim 300 na sat“). Možda ih se dalo ubaciti nauštrb neke od novih pjesama. Posebnu kvalitetu cd-u daje to što su na njemu sve pjesme s koncerta, bez skraćivanja i dotjerivanja, te kao takav ima i dokumentarnu vrijednost. Sve u svemu, Bajagin dvostruki cd „U Puli lom – Live at Arena“ pokazuje da su i Bajaga i Instruktori u odličnoj formi.

Ivan Dukić

Hits 446
U sali lom « U sali lom Bajaga i Instruktori Albumi Kronologija

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42