facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Listopad 2004
Format Albumi
Vrsta Pop rock / Soft rock / Contemporary Pop/Rock / Contemporary Singer/Songwriter
Dodano Srijeda, 31 Listopad 2018
Žanr Singer-Songwriter
Length 49:27
Broj diskova 1
Edition date Listopad 2004
Država SAD
Etiketa Columbia
Edition details Producenti: Leanne Ungar, Sharon Robinson, Anjani Thomas, Henry Lewy, Leonard Cohen
Tags Columbia Leonard Cohen Henry Lewy Sharon Robinson Anjani Thomas Leanne Ungar

Review

Za jedanaesti studijski album Leonarda Cohena dugo se vjerovalo da će mu ostati i posljednji, bar što se snimanja u studiju tiče. Objavljen 2004., tri godine nakon mrvicu precijenjenog povratničkog "Ten New Songs", "Dear Heather" došao je više kao svojevrsna kompilacija, zbirka skica i restlova, pjesama koje kao da se samom svojom strukturom i tonom i same nećkaju bi li na "pravi" album ili ne, ne obećavajući dulje vrijeme išta novo na horizontu. Godinama kasnije, naravno, znamo da će veliki kanadski pjesnik snimati još, i to sve bolje albume, pa je i taj tihi, epilogni potencijal ove zbirke polako zgasnuo.

Ton(alitet)om gotovo izravni nastavak svoga prethodnika, "Dear Heather" potvrđuje svoga potpisnika kao godinama obremenjenog, ali istim godinama i nahranjenog, obogaćenog "mudroga barbu", pjesnika posve produbljena glasa koji svoje male mudrosti gotovo bezgrješno pretače u dojmljive pjesničke slike. Doduše, sve je manje to i glazbeno intrigantno, sjedenjem za sintesajzerom ponegdje dovedeno i do razine otužnosti, ali Cohenov primarni medij uvijek je ionako bila riječ, a baš ona nakon smjene tisućljeća i ulaska u pozne godine kao da je zazvučala jasnije, dublje, autoritativnije, pa i meditativnije nego na prethodnim albumima. "Dear Heather" donosi, dakle, baš tog Cohena, onog koji je s "Ten New Songs" ukazao na potpisnika poznih albuma kao što su "Old Ideas", "Popular Problems" i "You Want It Darker", zbirki koje su ga definirale novijim generacijama, mada, doduše, i priskrbili patetične video-uratke jutjubera s viškom senzualnih fotografija i sličica u svom My Pictures folderu.

Tri pjesme čak uistinu i jesu zaostatci sa snimanja "Ten New Songs", pa samim time i plod suradnje sa Sharon Robinson, koja je, s obzirom na udio u stvaralačkom procesu, slobodno mogla biti i supotpisnik toga albuma. Uvodna "Go No More A-Roving" zapravo je prepjev pjesme Lorda Byrona, no to se više čini kao kuriozitet nego kao posebno efektna ideja, pa bih prednost ipak dao drugim dvama pjesmama iz ove ladice, minimalističnoj, ugođajem bogatoj "The Letters", kojoj Sharonin vokal donosi dubinu i širinu, te hipnotičnoj "There for You". No, nisu to vrhunci ove pomalo neobične zbirke. Nije to ni stihovima neobično škrta naslovna pjesma, iako joj svojim uvrnutim, pomalo cirkusnim ugođajem te Cohenovim slovkanjem i repetitivnim tonom svakako donosi dinamičnost i otpuhuje monotoniju. A nisu to nikako ni zaista skicama nalik (polu)recitali poput "Because of" (koja mi u neku ruku stihovima poput "zbog nekoliko pjesama u kojima sam progovorio o njihovu misteriju, žene su izuzetno blage prema mojim poznim godinama" potvrđuje tezu kako je Cohen prije svega ženski miljenik, za razliku od, primjerice, Dylana, koji bi bio više muški mezimac), "Undertow"  ili "Morning Glory", koji albumu i daju taj kompilacijski štih, točnije, dojam sklepotine netipičan za Cohena koji je nad svojim pjesmama itekako strpljiv i samokritičan.

Prvo specifično mjesto albuma predivna je minijatura "On That Day", u kojoj se Cohen osvrće na tragične događaje 11. rujna 2001. U tek nekoliko stihova kanadski meštar od riječi odbija ulaziti u bilo kakve zašto i zato, siguran samo u to da nismo sposobni ni pozvani posve razumjeti obrasce svijeta kojeg nismo sami stvorili. Upravo ta ponizna pozicija stvorenja nasuprot Stvoritelju ono je što je Cohen gradio godinama na vlastitim pokleknućima, uzletima i padovima, nad vlastitim stihovima koji su uvijek bili zrcalo burne nutrine, a istodobno i uvijek odaslani u smjeru koji nije nužno ovozemaljski. No, ni ova minijatura nema snagu da (p)održi album kao zaokruženu cjelinu.

Ondje gdje "Dear Heather" prerasta u zbirku zaista vrijednu slušanja i strpljenja sama je, naime, njezina završnica. Završnica u dva čina koji, paradoksalno, posuđuju iz starijih, tuđih riznica. "The Faith" je istinska ljepotica od pjesme, komad glazbe i duha koji traži neko prikladnije, dostojnije udomljenje, a zapravo je Cohenov povratak obradi iz 1979., iz vremena albuma "Recent Songs"; u pitanju je pjesma "The Lost Canadian (Un Canadien Errant)" kvebečkog pjesnika Antoinea Gérin-Lajoinea, čijoj se melodiji Cohen vraća u naljepšoj pjesmi s "Dear Heather". Uz svesrdnu, čak presudnu vokalnu pomoć kantautorice Anjani Thomas, Cohen ispjevava još jednu molitvu, zamišljen, ali u osjećanju Božje prisutnosti donekle i spokojan nad svim strahotama i stradanjima kroz koja smo kroz dugu povijest prošli. Sam završetak je pak ostavljen za obradu country klasika, hita Patti Page "Tennessee Waltz", koji kao koncertna snimka s nastupa na jazz-festivalu u Montreuxu 1985. ovdje uistinu na predivan način zatvara album. Pjesma koju je čuo kao dječak i sanjario kako će je jednom i sam izvesti na kakvoj pozornici ovdje je nužno prošla kroz autorsko sito, poprimila novu konturu i kao glas iz prošlosti privela neobičnu zbirku pjesama elegičnom kraju.

Zbirku koja je, dakle, daleko od savršene, daleko čak od uistinu smislene cjeline, ali koja ipak predstavlja svoga potpisnika u njegovom present tenseu, puna posveta i dodirišta s prošlošću te prožeta pomirbenošću kad su u pitanju Bog i smrtnost. Trebalo je vremena da Leonard Cohen ponovno skupi stihove i glazbu kvantitetom i kvalitetom dostojnu albuma; rezultate znamo, kao što im znamo ishodišta, vidljiva i na "Dear Heather", strpljenje i upornost što su ih hranile te stvaralačku snagu uvijek svjesnu svojih nebeskih korijena.

 

Toni Matošin

Hits 144
Ten New Songs « Ten New Songs Leonard Cohen Albumi Kronologija Songs From the Road » Songs From the Road

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42