Dodano Utorak, 16 Travanj 2019
Broj diskova 6
Edition date Ožujak 2019
Etiketa Croatia Records
Edition details Datum objave: 29. ožujka 2019.
Tags Croatia Records Električni orgazam

Koliko god opremom i samim vizualnim dojmom siromašna, edicija nemaštovita naziva "Original Album Collection" diskografske kuće Croatia Records već godinama iz zaborava otima te generacijama digitalnog doba u zvučnike donosi vrijedna izdanja iz kataloga starog sada već sedam desetljeća. Za vrlo pristupačnu cijenu tako smo dobili CD-izdanja nekih antologijskih albuma (ne samo) hrvatske popularne glazbe, a s obzirom da je ova diskografska kuća, odnosno, nekadašnji Jugoton bio vodeći i najvidovitiji diskograf bivše države, taj katalog sadrži premoćnu većinu najvrjednijih albuma korpusa koji je svojedobno činio jugoslavensku pop i rock scenu.

Tako smo nedavno baš u sklopu ove edicije dobili u jednom paketu cijelu diskografiju beogradskih Idola, a sada je na red došlo još jedno ime srbijanske novovalne scene osamdesetih, koje je svoja prva (i najznačajnija) izdanja također snimila pod okriljem zagrebačke diskografske kuće. Električni orgazam je ionako sa spomenutim Idolima i sastavom Šarlo Akrobata pod Jugotonovom palicom objavio antologijsku koliko i kompromisnu kompilaciju "Paket aranžman", koja je predstavila beogradski novi val širim slušateljskim krugovima. Budući da je svojih prvih čak pet studijskih albuma ovaj bend objavio pod istom etiketom, danas smo u prigodi pozdraviti novo izdanje "Original Album Collection" s potpisom upravo ovog trajno zanimljivog rock-sastava.

Tako sada na jednom mjestu dobivamo albume "Električni orgazam" iz 1981., "Lišće prekriva Lisabon" iz 1982., "Les Chansones Populaires" iz 1983., "Kako bubanj kaže" iz 1984., "Distorzija" iz 1986. te koncertni "Braćo i sestre" iz 1987., nakon kojeg je bend prešao na beogradski PGP RTB. Kako su upravo osamdesete kvalitetom najpotentnije razdoblje u stvaralaštvu Srđana Gojkovića Gile i društva, evidentno je da novim Croatijinim izdanjem dobivamo vrlo vrijednu retrospektivu benda koji ostaje jedno od najbitnijih imena srbijanskoga rocka.

Prva dva albuma zimzeleni su primjerci novovalne, odnosno, postpunk estetike Električnog orgazma, u kojoj manje definitivno (i dalje) znači više. Sumorni zvuk blizak Joy Division, a svjež i razigrano minimalističan, u nizu je antologijskih skladbi opravdao mjesto benda na "Paket aranžmanu", ali, dalekosežnije, trasirao je put kojem jednoličnost nije bila značajka itinerara. "Les Chansones Populaires" kao album obrada nakon takva dva naslova došao je kao pad, možda i kao naznaka krize, i on uistinu nije nešto čemu bi se trebalo često vraćati, ali sam odabir pjesama, koji se kreće u rasponu od "Locomotion" do "When the Music's Over", od "I'm Waiting for the Man" do "Blue Moon", izveden pritom jednako beskompromisno i dovoljno maštovito, jasno je naznačio da se bend nije napajao s usko određenih izvora niti su mu planovi uključivali tapkanje u mjestu.

"Kako bubanj kaže" bio je novi korak dalje, možda ne toliko uspio koliko – bar u retrospektivi – dobrodošao. Mnogo "lakši" od prethodnika, pravocrtniji, a ipak dostatno avanturističan, doveo je gotovo do raspada benda, koji se ipak othrvao krizi i snimio svoj možda čak najbolji album, "Distorzija", koji – bar u usporedbi s prethodnicima – djeluje kao pravi staroškolska rock zbirka. Rock 'n' roll u izdanju Električnog orgazma sasvim je fino ostario i u "Original Album Collection" još jednom jasno pokazuje svoje mjesto u razvoju benda. Baš zato je bitno što paket zaokružuje koncertni "Braćo i sestre" sa snimkom nastupa u zagrebačkom Kulušiću u jesen 1986., a na kojem je bend demonstrirao lakoću postojanja koliko i tadašnji entuzijazam koji se u koncertnim izdanjima iskazivao u najopipljivijem obliku.

Najnovije, dakle, izdanje iz arhiva Croatia Recordsa još je jedan vrijedan dokument vremena i prostora, a prije svega benda koji je obilježio taj prostor i vrijeme. Beogradski novi val stasao je upravo pod kapom ove diskografske kuće, u Zagrebu, gdje je tada bujala još potentnija scena predvođena Azrom, Haustorom, Filmom i Prljavim kazalištem. Neki od tih bendova još čekaju sličan tretman za vrijeme kad i CD već znači sve manje i manje, ali (i) zato ostaje prostor za možda luksuznije i ambicioznije ruho takvih retrospektiva. Jer, bar neki od dosad objavljenih, kao i neki koji to tek čekaju, svakako su zavrijedili i opremom bogatiju inventuru svoga rada. No, i dalje podijeljen po tom pitanju, svakako pozdravljam i ovakva izdanja, odnosno, ediciju koja je u ekonomičnom ruhu i po susretljivoj cijeni ipak donijela ono najbitnije – glazbu, zbog koje se i družimo sa svim tim imenima i koja je bila i ostala soundtrack naših odrastanja, sazrijevanja, fešti i tuga... pa i starenja, naravno.

Hits 598