Length 39:04
Edition date Ožujak 2019
Država Velika Britanija
Etiketa Warner Bros. / Transgressive
Edition details Datum objave: 9. ožujka 2019. / Producenti: Brett Shaw i Foals
Tags Warner Bros Foals

Foalsi su jedan od bez sumnje najkonzistentnijih indie rock bendova posljednjih desetak godina. U to vrijeme izdali su četiri studijska albuma, svaki čvrst kao stijena, postupno razvijajući svoj zvuk u novim smjerovima. Neki kažu da u njihovom kanonu nedostaje taj jedan „veliki“ album, koji bi bio velika, grandiozna sublimacija onog što rade najbolje, njihov veliki statement. Iako se osobno ne bih složila, budući da takve pretpostavke smatram izuzetno subjektivnima, možda će baš ovogodišnji projekt Foalsa, dvije ploče pod nazivom „Everything Not Saved Will Be Lost“ zadovoljiti i one najzahtjevnije. Predstavljamo Part 1, prvi dio tog projekta.

Foalsi su započeli karijeru kao dance-punk, math-rock bend koji je imao namjeru puniti plesni podij, no ubrzo su taj zvuk razvili mnogo šire izvan tih granica, dodajući atmosferične pasaže i pop senzibilitete, a nešto kasnije i ogromnim gitarskih riffovima nošene „stadionske“ himne. Za „Everything Not Saved Will Be Lost“ revidiraju cijelu tu soničnu trajektoriju, posebno sinkopirane, isprekidane, kompleksne ritmove svoga prvijenca. Yannis Philippakis je ovoga puta smjestio album u neku blisku budućnost, koja ne izgleda presvijetlo, budući da Foalsi, kao i mnogi drugi, očito osjećaju da svijet baš i ne ide u nekom dobrom pravcu. Posebno su zabrinuti zbog klimatskih promjena, političke i socijalne nestabilnosti, posljedica brutalnog kapitalizma, dehumanizacije, što, kao i uvijek dosad, vrlo slikovito i vrlo specifično opisuju. Tako ovoga puta more proždire nebo, nema više ptica koje lete, cvijeće je preokrenuto naopačke, gradovi su naizmjenično prekriveni pješčanim dinama i u plamenu, roboti distribuiraju novine, bježimo od biznismena i Trump nam guši kompjutere. Foalsi su u svemu, kao i dosad, poprilično apolitični i nemaju odgovore na postavljena pitanja – odlučili su plesati na apokalipsu.

Prvi singl s albuma, poprilično mračna „Exits“ tako donosi bigbrotherovsku atmosferu u kojoj nas promatraju čak i dok spavamo i sanjamo u sjajnoj izvedbi Philippakisa i benda, podebljanoj zanimljivim pratećim synthovima. Za „White Onions“ ubacuju u brzinu više, podsjećajući na svoje dance-punk početke, u vrlo klaustrofobičnom ozračju u kojem se Philipakkis skoro doslovno dere, boreći se za bijeg i dašak zraka. „In Degrees“ malo razbija tu uvodnu napetost, koncentrirajući se na izgubljenu ljubav,  kao remek djelo elektroničkih inklinacija Foalsa. Najpop trenutak albuma dolazi u sjajnoj „On The Luna“ koja je više-manje direktna gitarska rokerica u Foals stilu, izuzetno zarazna i prijemčljiva, pjesma kakvu osobno čekam još od „This Orient“. „Cafe D'Athens“ briljira u svojoj prigušenoj atmosferi, izgrađenoj na kompleksnim ritmovima i tropski obojanim synthovima, podebljanima Philippakisovim čeznutljivim falsettom gurnutim u pozadinu. Za kraj albuma pokazuju da su ovladali i baladama, iako ne tipičnim – u „Sunday“ traže odmak i odmor od svega:

„Cities burn, we don't give a damn
'Cause we got all our friends right here
We got youth to spend“,

da bi negdje usred laganih lamentacija prebacili u petu brzinu, u isječku koji podsjeća na „Born Slippy“ Underworlda, mantrajući:

„The birds are all singing

'It's end of the world'“,

čime i tematski i kompleksnošću zvučne palete sumiraju osnovne koncepte i ideje albuma. Za kraj, „I'm Done With The World (& It's Done With Me)“, jedna ipak prava klavirska sporogoruća balada, zatvara album u istom apokaliptičnom tonu u kojem je započeo, uz nekoliko predivnih pjesničkih slika:

„My daughter's asleep in the garden
The leaves are on fire in the country lanes
And all I want to do is get out of the rain“.

Suma sumarum, „Everything Not Saved Will Be Lost Part 1“ nema slabog trenutka – Foalsi uspješno koriste i kombiniraju svo bogatstvo ritmova i zvukova po kojima su prepoznatljivi, žanrovski postaju sve više neuhvatljivi, tematski sve zreliji i elokventniji, za album u kojem uspijevaju dohvatiti kompleksnost sadašnjice i neumoljive bliske budućnosti, album koji će zasigurno konkurirati u utrci za neke od najboljih albuma 2019., tim više što nas za nekoliko mjeseci očekuje i drugi, pobratimljeni dio ovog projekta pa možda zaista na kraju i dobijemo taj veliki statement Foalsa. U međuvremenu, imat će i svoj drugi nastup u Hrvatskoj, kao headlineri jednog dana ovogodišnjeg INmusic Festivala, pa, ne propustite!

Danaja Glavičić

Hits 631
What Went Down « What Went Down Foals Albumi Kronologija