Length 1:40:16
Edition date Listopad 2011
Etiketa Sony Legacy
Catalog Number 88697964222
Edition details Datum objave: 25.10.2011. Produkcija: Phil Spector. Snimano: Srpanj 1958. - Svibanj 1966.
Tags Phil Spector

Phil Spector, na žalost, predstavlja stereotip "ludog genija" i sjecište je svih atributa kakvi se često i olako prišivaju ekscentričnošću sklonim artistima. Već odavno tužna mu sudba te cijeli niz incidenata, izljeva agresije, umjetničke (i svake druge) posesivnosti i uspona i padova koji su joj prethodile, od životne priče jednog od najpoznatijih glazbenih producenata prošloga stoljeća sastavile su sapunicu dostojnu najbolje tradicije Twin Peaksa. Čak toliko da je u široj javnosti već izblijedilo ono što je bitno – njegov rad, producentski i skladateljski, te utjecaj kojeg je poput žiga snažno utisnuo u cijelu nisku suvremenika i kasnijih meštara od zanata.

Nemirni duh i divlji temperament, naime, stajao je – što je ovim povodom najbitnije – iza istinskog vizionara koji je, pokazalo se, presudno utjecao na pop i rock pjesmaricu i do današnjih dana. Njegov tzv. zvučni zid, kojeg je sam nazivao vagnerijanskom glazbom, a koji je tih šezdesetih idealno pogodio zvučne zahtjeve jukeboxea i radio-postaja, još uvijek u najsuvremenijim zvučnicima zvuči zaprepašćujuće dobro i moćno. Korištenje većeg broja glazbenika i instrumenata do te mjere da se postigne zvuk orkestra, naglašavanje ritam sekcije, posebno udaraljki i bubnjeva, postizanje efekata jeke i podebljavanje snimki vokala samo su neke od tehnika kojima je Spector napravio pravu malu revoluciju u glazbenoj produkciji šezdesetih čija je ostavština prava riznica bezvremenskih pop i rock melodija koje se danas čine svježijima od većine žanrovski sličnih radova iz, recimo, osamdesetih.

Nekidan sam u nekom TV-prilogu naišao na opis Spectora kao producenta Beatlesa, Ramonesa i Leonarda Cohena; koliko god to informacijski stoji od prvoga do zadnjeg slova, u pitanju su ipak njegovi radovi nastali nakon ključne faze u kojoj je od 1958. do 1968. s nizom ženskih grupa ostvario svoje najtrajnije uspjehe. "Let It Be", "End of Century" i "Death of a Ladies' Man" danas su tako tek zanimljive, ali nipošto omiljene stavke diskografija zvučnih imena s početka pasusa, pa ih, kao i prethodne kompilacije, zaobilazi i "The Essential". Na dva diska stoga dobivate uistinu neke od najsvjetlijih točaka povijesti popularne glazbe, a gotovo doslovno sve ono što od Phila Spectora čini istinsku legendu. Od radova s The Teddy Bears i The Crystals do nezaboravnih The Ronettes (svakim slovom branit ću tezu da je "Be My Baby" pjesma najbliža savršenstvu ikad skladana u formatu pop-glazbe) i Ikea i Tine Turner u trideset i pet stavaka proteže se nezaboravna pop-simfonija kao podsjetnik na vremena kad je glazbena produkcija bila rad a ne sponzorluk. Što god znali i doznali o Spectoru kao osobi, njegovoj naravi i (vrlo) čudnim navikama, ovih stotinjak glazbenih minuta priča svoju daleko ljepšu i trajniju priču.

Inače, box-set "Back to Mono" iz 1991. ostaje i dalje najiscrpniji i najzahvalniji inventurni tretman Spectorove diskografije iz zlatnog razdoblja. Već samim tim što uključuje cjelokupni glasoviti album "A Christmas Gift for You" iz 1963. (ovdje nema ni jedne pjesme s tog esencijalnog božićnog albuma) ta kompilacija ima trajni primat nad ostalima sebi sličnima, no "The Essential Phil Spector" više nego dobro objašnjava zašto je ovaj ekscentrik glazbena legenda kojoj kolege i danas pišu hvalospjeve i baštine mu ostavštinu.

Hits 3199

Decapitated feat. Incantation, Nervosa, Kassogtha - nihilizam na najjače

J.R. August uz brojne goste proslavio 10 godina karijere