facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
Earthling


Bookmark

Data

Released Veljača 1997
Format Albumi
Vrsta Art Rock / Hard rock / Alternative/Indie Rock / Alternative Pop/Rock / Contemporary Pop/Rock / Experimental Rock / Dance-Rock
Dodano Petak, 07 Travanj 2017
Žanr Pop-Rock
Length 48:57
Broj diskova 1
Edition date Veljača 1997
Država Europa
Etiketa Columbia
Catalog Number 511935 9
Edition details objavljeno: 3.2.1997.; produkcija: David Bowie, Reeves Gabrels i Mark Plati; snimano: ožujak - kolovoz 1996. - The Looking Glass Studios (NoHo, Manhattan)
Tags Columbia David Bowie Reeves Gabrels Mark Plati

Review

Iako se "1. Outside" svojedobno poskliznuo na vlastitim ambicijama (srećom, dostojanstveno je ostario i pokazao se jednim od Bowiejevih najboljih albuma od osamdesetih naovamo), moćan koncertni stroj koji je nastao na njegovim ramenima vrlo brzo je tražio novi album. Negdje usput otpala je ideja o nastavku priče započete s "Outside", pa je "Earthling" nastao više kao nastavak tadašnje turneje nego svoga prethodnika. Zakačivši se na vrlo živa strujanja sredine devedesetih, osobito drum and bass i elektronsku scenu te agresivnu, gustu glazbu bendova poput Nine Inch Nails i The Prodigy, Bowie se odrekao uloge predvodnika, pokušavši se što spretnije i smislenije ubaciti u kotrljajuće i ubrzano izgarajuće glazbene trendove, naumivši snimiti "stvarno dinamičan, u zvuku agresivan materijal". Slično onome što je zadesilo U2 na albumu "Pop", nije ni Bowie baš najspretnije zaplivao u tako gustoj vodi, ali njegov je rezultat ipak ozbiljniji i s manje dilema odrađen projekt.

"Earthling" je za razliku od "Outside" dopustio svojim pjesmama da dišu, izvan bilo kakvog evidentnijeg narativa ili koncepta iz prikrajka. Kad s prvim sekundama zvučnike oplete frenetični ritam "Little Wonder", potom podebljan režećom Bowiejevom gitarom napokon "oslobođenom" nekih rezervi Briana Enoa prema naglašenijem sintetiziranju njezina zvuka, sve nade ili bojazni da bi se negdje moglo i prikočiti nestaju. Skvičeća i beatovima nabrijana "Little Wonder" zato je ogledni primjerak Bowieja za generaciju stasalu na fuzijama techna i rocka, dovoljno agresivna i dovoljno pitka pjesma da svojim cut/paste tekstom (u biti, nabacivanje patuljcima iz "Snjeguljice") priziva bezbrojna remiksanja koja su uslijedila. Štoviše, album s devet pjesama polučio je čak pet singlova bogato podebljanih remix-verzijama. Što opet nikako ne znači da je u pitanju uistinu briljantan materijal…

Jer, koliko god "Earthling" bio otvoren, s pjesmama koje vam se bacaju u lice i vješaju za vrat, toliko mu nedostaje, rekao bih, pravog, autentičnog Bowieja. Da, on tu drži produkciju čak u svojim rukama (zadnji je put prije toga to bio slučaj još tamo s "Diamond Dogs", gdje rezultat također nije bio toliko briljantan), osjeti se da se čovjek zabavlja i igra, ali u svoj toj šumi čini se kao da ima viška stabala, kao da se sadilo bez prave potrebe ili plana. Dobar su primjer inače vrlo, vrlo solidne "Dead Man Walking" i "Seven Years in Tibet", moćni primjerci meštrova rukopisa, ali predugo ili preuporno provlačeni i razvlačeni kroz sva raspoloživa tehnološka čuda. I dok u tim slučajevima to i koliko-toliko štima čisto na konto snage samih pjesama, u, primjerice, završnoj "Law (Earthlings on Fire)" čini se kako sve puca po šavovima i gubi se u samodopadnosti. Srećom, to pucanje došlo je tek na samom kraju albuma, najavljeno prethodnom, formom konvencionalnijom "I'm Afraid of Americans", inače ostatkom sa sessiona s Enoom za "Outside", koja je na neki način upravo tom svojom formom možda efektnije zaokružila album.

Zato ostaje dojam da je "Earthling", koliko god bio čistiji od svog konceptualizmom opterećena prethodnika i nekih srodnih Bowiejevih izdanja, ispao prilično konfuzan, mada trajno intrigantan komad vremešne, kameleonštinom obilježene pjesmarice. Ne smeta čak samo po sebi to svojevrsno hvatanje priključka na tekuće trendove koliko možda nekakav prijeteći imperativ koji kao da je visio nad Bowiejem dok je to radio. Zato "Looking for Satellites" na trenutke zvuči smiješno, a "Telling Lies" propuštena bomba i zato nakon svakog preslušavanja albuma ostaje previše pitanja "što bi bilo da je bilo...". Bowie i kolege producenti Reeves Gabrels i Mark Plati napravili su dobar posao, ali su se i previše zapleli u omjeru ideja i must-have-ideja. "Battle for Britain (The Letter)" i "The Last Thing You Should Do" svojim zgusnutim, prijetećim zvukom najbolje svjedoče tu želju da se postigne atmosfera i učinak. Problem je samo što je cijeli paket ostao lebdjeti "negdje između", ostavši tek dobar album koji je trebao biti bolji, suvremena zbirka koja je smjela biti i odvažnija, pa možda i starija nego što joj zvuk to sugerira.

Toni Matošin

Comments
Hits 186
1. Outside « 1. Outside David Bowie Albumi Kronologija Hours... » Hours...