Izvještaji

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

DSC 0600x

Ljubitelji modernog baleta i suvremenog plesa imali su već prilike gledati prvaka sanktpeterburškog Mariinskog teatra, Denisa Matvienka, u Hrvatskoj - plesao je glavnu ulogu u predstavi  “Radio i Juliet”.  Talentirani Ukrajinac  koji je karijeru gradio na najvećim svjetskim pozornicama poput Mariinskog teatra, Boljšoj teatra, Teatro alla Scala i sl., odnedavno je i umjetnički direktor baletnog dijela najvećeg ruskog kazališta, onog u Novosibirsku.

Ne planirajući baletnu karijeru završiti zbog godina, ušao je u svijet modernog baleta kojem posvećuje sve više pažnje. Plesnim slatkoljupcima, prilika gledati nastup jednog od najboljih baletana na svijetu (neki tvrde čak boljeg od Nurejeva i Barišnjikova), gušt je koji se ne propušta i, kao i kod lanjskih “The Cats”, svaka kuna uložena u mjesto bliže pozornici višestruko se isplatila.

DSC 0435x

Također se isplatila i kupnja programske knjižice jer, za razliku od tipičnih klasičnih baleta, ovdje je priča o Jayu Gatsbyju tek podložak za ples, slavljenje ljepote pokreta i njihovo povezivanje, a novac od knjižica išao je za pomoć mladim plesačima. Bez programa, vjerujem da su i gledatelji upoznati s romanom Scotta Fitzgeralda teško pratili priču. S druge strane, to ovdje nije bio cilj. Bitno je bilo uživati u plesu, priča je tek povremeno izronila kao poveznica. Položaji i kretnje tijela bili u u neometanom fokusu zahvaljujući i vrlo jednostavnoj scenografiji koja nije odvlačila pažnji, a sastojala se od par stolova i stolica, tri velika lustera koji su se po poptrebi spuštali i jednoj manjoj metalnoj konstrukciji. Dijelom scenografije moglo bi se shvatiti i iveliko platno u pozadini na kojem su se povremeno mijenjali krupni kadrovi predmeta i lica, pomažući u prepoznavanju priče koja se tog trenutka odvija na pozornici.

DSC 0476x

Od samog početka pa sve do kraja, bilo je iznimno zanimljivo promatrati gipke i usklađene pokrete tijela u odijelima, kombinezonima i haljinama iz 20-tih. Za razliku od klasičnog baleta u kojem je kostimografija važan segment i  jedan od kotača kojim se dočarava lik ili situacija uz potrebu da kostimi ne sputavaju plesače, a istovremeno omogućavaju publici da uživa u pogledu na kretnje, ovdje su takav stil pratli samo ženski kostimi jer je moda 20-tih zadovoljavala upravo te uvjete. Muška odijela bila su ležernija, no u dijelu prikaza lascivnosti i nepoštivanja bilo kakvih pravila na raskošnim zabavama bogataša prije 100 godina, Matvienku se mogli vidjeti mišići i pratiti kretnje koje povremeno iziskuju napor i izvježbanost do mjere da djeluju nestvarno.

Ljepota ove predstave djelomično je i u tome što svakodnevna odjeća u kojoj možemo vidjeti ljude u gradu i u časopisima, ovdje oživi i ostavlja zapanjujuć dojam kakav su do sada mogli vidjeti samo rijetki sretnici koji su se zatekli u blizini nekog baletnog flash moba.

DSC 0757y

Glazba iz predstave skladana je upravo za nju i potpisuju je skladateliji Konstantin Meladze i Jurij Šepeta. Ritmom i harmoničnošću izvrsna je podloga za ples i svakako veliki uspjeh autorskog dvojca. iako iznanađuje nedostatak swingerskih i jazzerskih melodija koje bi, uz kostime 20-tih upotpunile dojam tog vremena, no  programska knjižica navodi da ovaj balet nije vezan za bilo koje određeno vrijeme ili mjesto, iako se u njemu ipak osjeti era jazza. Tu ideju pratio je i koreograf Dwight Rhoden koji je koristio pokrete iz raznih razdoblja. Na taj način, stvorili su dojam bezvremenosti priče.

Možda najveću vrijednost koju je ova predstava donijela sa sobom je izvrsna prezentacija modernog baleta i prikaz da baletani i pred kraj iznimno zahtjevne karijere u klasičnom baletu, mogu ostvariti izvanredne uloge u modernom baletu, a Matvienko je najbolji svjetski ambasador upravo toga, iako i sam, u svojoj 38. godini još pleše klasični balet, zadnjih godina sve više istražuje mogućnosti i izazove modernog baleta, oduševljavajući publiku u najpoznatijim svjetskim kazalištima svojom elegancijom, skladnošću pokreta te lakoćom izvođenja skokova te njihovom visinom koja je nedostižna i puno mlađim plesačima.