Izvještaji

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

1 Belan 30

Koncentracija na Hrvatsku nudi znatno manje tržište za glazbenike nego što bi to nudila međunarodna karijera – čini li to dugovječnost lakšom ili težom ostaje pitanje.

S jedne strane, lokalna konkurencija je manja. S druge, potrebno se suprotstaviti valu uvezenih i izglancanih rockovih derivata fino zapakiranih za masovnu konzumaciju. Dosta glazbenika koji su se uspjeli probiti se stoga svim silama drži za ono što ih je proslavilo, više podsjećajući ljude na vrijeme kad su bili relevantni nego nudeći nešto novo. Novo je sklizak teren. Nostalgija je plodno tlo.

Belan 14Belan nije poznat po svojim glazbenim eksperimentima, ali niti ne mora biti. Njegov nježan, ljubavni, doo-wopom inspirirani rock, koji sam po sebi podsjeća na neke starije, u podsvijesti publike poznate glazbene obrasce, u svojoj je srži bezvremenski. S njim nije potrebno eksperimentirati (iako ne škodi), već pogoditi nit publike. Kroz trideset godina glazbene karijere, Neni Belanu to je više puta uspjelo.

Koncept obljetničkog koncerta poziva se upravo na tu, lagano nostalgičnu nit. Razbijen na tri dijela, prvi dio – službeno prozvan „Amadeus bar“, makar je taj natpis ostao kroz koncert – podsjetio je na bend koji tek počinje i svira u nekom malom, otočkom bircu, za publiku koja ga tek treba upoznati. Priuštiti publici takav doživljaj na samom početku koncerta koji obilježava bend koji je dovoljno star da kupi šteku cigareta na trafici, izvrstan je potez koji pokazuje da Neno Belan & Fiumens jako dobro razumiju što dvadeset (a i više) godina na glazbenoj sceni znači. Važno je sjetiti se otkud dolazimo.

Belan 2

Da bi se ta ideja podcrtala i da bi se lakše iscrtao put od 1997. do 2017., na videozidu su se prikazivale fotografije koje kao da su ispale iz tetinog foto albuma ili sa Belanovog Facebook profila – ležerni podsjetnici da bend nije samo apstraktni koncept niti da je definiran samo pjesmama. Ljudi od krvi i mesa stoje iza nota, a teme kojima se bave pjesme opsjedaju i autore.

Da su u srži svega ljudi pokazao je i jedan mladi par koji je prije izvede „Kiše“ popeo na binu, gdje je momak brzo pao na jedno koljeno i izvadio prsten. Dirljiv trenutak kojem je falio samo John Cusack sa kazetofonom u pozadini.

Drugi i treći dio koncerta („Prva plovidba“ i „Jer je pjesma dio nas“) proširili su Amadeus bar i naelektrizirali ga, posebice kad su počeli dolaziti glazbeni gosti koji su, zajedno s bendom, odsvirali i/ili otpjevali razne hitove. Publika, okupljena u velikom broju, gromoglasno se pridruživala na refrenima, a povremeno je Neno dobio priliku izvesti Mate Mišu, dići ruke i pustiti ekipu da odradi ostatak posla. Tako nešto lijepo je vidjeti na svakom koncertu, a kad se obilježava jedna glazbena karijera, veselo sudjelovanje publike postaje živi dokaz da su sav trud i muka ipak nešto nekome značili.

Massimo, Maja Posavec, vokalna skupina Akvarel i drugi gosti pripomogli su osjećaju da nisu Fiumensi džabe svirali sve te godine, već da su usput pokupili brojne prijatelje koji su voljni uskočiti i obogatiti proslavu.

Belan 3

Damir Lončar, samoprozvani „noviji prijatelj Fiumensa“, obratio se publici nakon kraja drugog dijela i podijelio s njom (sigurni smo rigorozno provjerene) statističke podatke o bendu, kao što su broj udara o bubanj, broj tonskih proba i broj prevaljenih milja. Lončar nije bio jedina poveznica Belana i kazališta, pa se na bini pojavila i ekipa iz „Čarobnjaka iz Oza“ da nas podsjeti na njegov rad na mjuziklima. Iz meni nepoznatog razloga, nitko nije odsvirao bubnjarsku solažu na Limenom čovjeku. Možda to čuvaju za četrdesetu obljetnicu.

Belan 31

Usred hitova iz opusa Fiumensa, bilo je vremena sjetiti se i starih prijatelja kojih više nema, pa je tako „Afrika“ Dine Dvornika odsvirana na opće oduševljenje uz Belanov usklik: „Dok je nas, bit će i Dine.“
Niti Đavoli nisu zaboravljeni. „Điri điri“ sa albuma „Ljubav i moda“ podsjetio je na Belanove početke, još prije nego se '97. okupio njegov trenutni bend koji je otad ostao nepromijenjen.
Treba znati opstati dvadeset godina, posebice u originalnom pakiranju.