facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released 2011
Format Albumi
Vrsta / Pop / Rock
Dodano Petak, 01 Kolovoz 2014
Žanr Pop-Rock
Broj diskova 2
Edition date 2011
Država Croatia
Etiketa Dallas Records
Catalog Number CD DALLAS005
Edition details Produkcija: Razni; Datum objave: -; Snimano: 1983.-1988.
Tags Bajaga i Instruktori Momčilo Bajagić Bajaga Beograd Srbija Dallas Records Pop/Rock Jugoslavija

Review

Momčilo Bajagić Bajaga, gitarist tada iznimno popularne Riblje Čorbe, odlučio je krenuti u solo vode. Te 1983. godine radio je pjesme za Čorbu i opuštao se radeći na svom albumu prvijencu. Odluka se pokazala kao puni pogodak. Iako snimljena pomalo u njegovoj kući, a pomalo u studiju kada bi netko od popularnijih glazbenika bio spriječen, „Pozitivna geografija“ je itekako početak nečeg velikog i važnog, početak Bajage i Instruktora, bez kojih ne bismo mogli zamisliti ex-yu rock scenu. Nakon prvog nastupa u zagrebačkom Kulušiću 1984., sve ostalo je povijest.

Iako se na albumu prvijencu osjeti utjecaj Čorbe, Bajaga je odmah pokazao da će raditi nešto malo drugačije. Neopterećen time da zvuči kao tipični rocker, nije se bojao koketiranja sa različitim stilovima, što će se nastaviti i u njegovom daljnjem radu. „Tekila-gerila“ je pravi primjer toga, koju je Bajaga objasnio kao „opravdanje da radi latino muziku“. Svaka pjesma je priča za sebe, itekako međusobno različite ali opet lijepo zaokružena cjelina. Bolji naziv albuma nije mogao odabrati jer se slušajući ga, stvarno osjećamo kao da putujemo s jednog kraja svijeta na drugi. Počevši s „Berlinom“, preko „Malih slonova“ (koja zvuči pomalo kao dječja pjesmica), do iznimno minimalističke „Kosooke“, te sve do „Tamare“ inspirirane Rusijom, dominira osjećaj putovanja po različitim svijetovima. Naravno dao si je oduška u „Pustite me druže“ gdje opisuje uobičajene probleme dugokosih tinejdžera u tadašnjoj Jugoslaviji. Iako solidan album, tek kasnije će Bajaga pokazati svoje pravo umijeće, a za uvjete u kojima je snimljen i uz činjenicu da je prvi ovo je album vrijedan spominjanja.

„Sa druge strane jastuka“ nas odmah uvodi u priču sa brzom „220“ i najavljuje ovaj pitki album prepun hitova. Ni tu se Bajaga ne ograničava u svom glazbenom pravcu, te nas časti različitim stilovima, pa je prisutan i reggae u „Nemoj da budeš nja nja“, srceparajući saksofon u legendarnoj „Dobro jutro džezeri“, te spoj svih pravih instrumenata i zvukova u neponovljivoj naslovnoj pjesmi. Mora se još spomenuti i specifična „Francuska ljubavna revolucija“ koja ostaje u uhu dugo nakon slušanja što možda baš i nije pozitivna stvar. Album završava baladom „Zažmuri“ tipičnom za šarmantnog miljenika ženske publike.

80-e prolaze, već je 1986. i izlazi treći album Bajage i Instruktora, u kojem se napokon u punom sjaju ističe elokventnost i osjećajnost ovog glazbenika koji je završio komparativnu književnost. Ovdje se kao i na prijašnjim albumima („Znam čoveka“, „Marlena“, „Šarene pilule za li lu le“) bavi motivom opijata u „Ja mislim 300 na sat“, dok se na slijedećim pjesmama više osjeti smirenost te dublji tekstovi. Možda se na ovom albumu najjasnije vidi sazrijevanje benda. Moraju se izdvojiti odlične „Samo nam je ljubav potrebna“ i „Bam bam bam“ te šećer na samom kraju „442 do Beograda“.

1988. Bajaga i Instruktori su na samom vrhuncu slave, a „Prodavnica Tajni“ je izazvala pravu pomutnju, što zbog izuzetno uspješnih pjesama (skoro svaka na albumu je postala hit), što zbog kontroverze zvane „Plavi safir“ gdje se Bajaga, baš u vrijeme početka procvata turbo folka poigrao istočnim melosom. I tu se pokazao neustrašiv te svima dao do znanja da može eksperimentirati s čim god hoće i svejedno ostati dosljedan sebi. „Verujem, ne verujem“, „Ruski voz“, „Tišina“ te najosjećajnija od svih njegovih balada „Otkad tebe volim“ su i dan danas simbol ovog benda.

„Prodavnica tajni“ je zaokružila te utopističke, kreativne i maštovite 80-e, itekako plodonosne, pogotovo što se tiče jugoslavenske glazbene scene i suptilno nagovijestila mračne i ne toliko inspirativne 90-e. Na taj način Bajaga je odao poštovanje tom desetljeću i postavio se na vrh tadašnje glazbene scene. Na svu sreću, dobre stvari ostaju zauvijek i dan danas je tu da puni koncertne dvorane, popunjene „nekim novim klincima“ te nam daje priliku da uživamo u ova 4 albumska klasika.

Jasmina Šašić

Hits 1830
Bajaga i Instruktori Albumi Kronologija Daljina, dim i prašina » Daljina, dim i prašina

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42