facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Veljača 2010
Format Albumi
Vrsta Rock / Država / Americana / Roots rock / Folk-rock
Dodano Srijeda, 16 Ožujak 2011
Žanr Rock
Length 32:21
Broj diskova 1
Edition date Veljača 2010
Država SAD
Etiketa American / Lost Highway
Edition details Snimano: svibanj – rujan 2003. / Producent: Rick Rubin / Datum objave: 23.02.2010.
Tags Johnny Cash Rick Rubin American Recordings

Review

Johnny Cash se takvim činio još za života, ali danas je uistinu mitska figura. Ne samo countryja, kako ga se najčešće etiketira, pa ni, ako bismo htjeli biti još pošteniji, samo americane, već rocka uopće. Čovjek takvoga glasa i stasa, značaja i utjecaja, karizme i samosvojnosti, života i životne filozofije nije ni mogao ostati tek žanrovska pojavnost, tim više što je te granice odavno probio i razbio golom snagom iskaza.

Šesti dio fascinantnog serijala „American Recordings“ dolazi nam kao novi posthumni album, sa snimkama nastalim tijekom istoga sessiona kao za prethodni album, intoniran baš kao pravi epitaf, odnosno, epilog velikoj karijeri velikog pjevača i interpreta. Tempiran tri dana pred nesuđeni 78. rođendan, znakovite naslovnice i još znakovitijeg (pod)naslova, „Ain't No Grave“ odiše elegičnošću i pomirbenošću, te spojem krhkosti i izvođačke samouvjerenosti. Uzme li se u obzir da je tijekom ovih sessiona umrla Cashova životna suputnica, muza i supruga June, te da je i sam, zbog zdravstvenih problema, iščekivao vlastitu smrt, dojam koji ostavlja ova kratka zbirka od devet obrada i jedne autorske pjesme tim je sugestivniji i dramatičniji.

Rick Rubin je svojom prašnjavom produkcijom izvukao iz Casha tijekom zadnjeg mu desetljeća života uistinu impresivne izvedbe mahom tuđih skladbi, ali zbog toga ništa manje značajnih i snažnih. Upravo sam se preko njih upoznao s likom i djelom Johnnyja Casha (slučajna dječačka osluškivanja sveprisutnih „Ring of Fire“, „Jackson“ i sličnih ne možemo računati), dakle, kronološki obrnutim redoslijedom, kako to s glazbom i ide. Jer, čini mi se i zdravo i logično da sam se, kao tinejdžer iz devedesetih, tek nakon zaranjanja u grunge i suvremenu rock-produkciju polagano okretao prema prošlosti i korijenjima svih tih mladenačkih ljubavi, preko Dylana, Casha, pa sad već sve do blueserskih ishodišta u imenima Leadbellyja ili Blind Lemon Jeffersona. „Američki“ Cashovi albumi iz smiraja njegove karijere postali su tako meni osobno prekrasna lektira kao prozor u njegov dugi, plodni opus pravoga, istinskog prvaka americane. Upravo izišli šesti i, vjerujem, završni dio serijala sad zauzima posebno, počasno mjesto u tom nizu.

Od uvodne, ovih mi dana naprosto proganjajuće „Ain't No Grave“, koja mi svojim brutalno tipično američkim ugođajem i stihom „Ain't no grave can hold my body down“ što kao da draška sudbinu konstantno šalje trnce kroz cijelo tijelo, pa do zaključne, okrutno prekrasne „havajske“ „Aloha Oe“, zadnji Cashov album nepretenciozno ocrtava jednu historijsku figuru na izmaku svojih životnih snaga, a opet duhom bogatu, čak interpretacijom snažnu i potentnu. Kad obradom Kristoffersonove „For the Good Times“ posve razvali i one koje nije uvodnom pjesmom, sve što sam naveo u prvoj rečenici ovoga pasusa posve je jasno. Ono što se niže niska je, decibelima mjereno, tihih, a emocionalnošću vrištećih pjesama s trijema male kuće u preriji. Tipično američkog, tipično Cashovog. Ostane li ovo uistinu zadnji album Johnnyja Casha – a po svemu sudeći hoće, osim ako se iz nekog sanduka ne izvuku neke druge, zagubljene snimke – bit će to baš „ono pravo“, ona tintom fino natopljena točka na kraju sjajne balade.

 

Toni Matošin

Hits 873
The Cristmas Collection « The Cristmas Collection Johnny Cash Albumi Kronologija Johnny Cash bootleg, Vol. 2: From Memphis to Hollywood » Johnny Cash bootleg, Vol. 2: From Memphis to Hollywood

Posljednje recenzirano - Jazz