facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
Straight Outta Compton


Bookmark

Data

Released Siječanj 2016
Format Albumi
Vrsta Hip-hop / Soundtrack / Funk / Soul / Gangsta rap / G-Funk / West Coast Rap
Dodano Nedjelja, 17 Travanj 2016
Žanr Rap
Length 1:17:55
Broj diskova 1
Edition date Siječanj 2016
Država Europa
Etiketa Universal Music Group
Catalog Number 00602547447050
Edition details objavljeno: 8.1.2016.; produkcija: Dr. Dre, DJ Yella, Ice Cube i George Clinton
Tags Universal Dr. Dre Universal Music Hrvatska George Clinton Ice Cube DJ Yella Straight Outta Compton

Review

Kako bi se u našim krajevima reklo: "Drito iz Comptona". Ovaj soundtrack samo je izvanredna  glazbena kulisa fenomenalnog filma kojeg sam, iako traje čak nešto više od tri sata, pogledao bez treptaja oka. Preporučujem ga svakom, jer "drito u facu" progovara o događajima koji su prethodili, prema mojem skromnom mišljenju, kraju jedne ere, ere kvalitetne hip-hop glazbe.

U žiži zbivanja filma su članovi legendarne američke hip-hop skupine pod nazivom N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes), koji su već samim svojim nazivom željeli svima pokazati da o svemu progovaraju drito, iskreno i bez previše podilaženja.  

Što se tiče same povijesti grupe citirat ću dio članka najpoznatije internetske enciklopedije: "Sastav je osnovan u najnesigurnijem gradu u Sjedinjenim Američkim Državama, Comptonu pored Los Angelesa. Osnovao ga je 1987. bivši diler, Eazy-E, kada je osnovao producentsku kuću Ruthless Records, u suradnji s Dr. Dreom i Ice Cubeom.

Sastav je često nosio i naziv "Najopasnija grupa na svijetu" jer su njihove pjesme zagovarale nasilje, kriminal, rasizam i protivljenje policiji, zbog čega im se često sudilo. Izvođači su se opravdavali time da u svojim pjesmama opisuju stvarnost i istinu o stanju na ulicama Los Angelesa. Iz suđenja je proizašlo, uz intervenciju FBIa, to da se na cd-ovima sa zabranjenim sadržajem morala nositi naljepnica Parental Advisory Explicit Content, koja je na većini suvremenih albuma.

Na tržište se probila s pjesmama kao "Boyz-n-the Hood"(1988),"Panic Zone", "8Ball", i "Dopeman". Godine 1988. se grupi priključuje MC Ren. Najveće kontroverze su nastale nakon izdanja njihovih najpoznatijih pjesama "Straight Outta Compton" i "Fuck The Police".

Ice Cube je 1989. napustio grupu, jer se osjećao da je njegov talent zanemaren. Godinu dana kasnije izdaje samostalan album AmeriKKKa's Most Wanted (1990.). Album Efil4zaggin (1991.)(Niggaz4life) je bio sigurno njihov najprodavaniji. Iste godine Dr. Dre napušta grupu i potpisuje ugovor sa Suge Knightom i njegovom producentskom kućom Death Row Records.".

Da ne pregledavam internetske stranice, napisati ću samo da Wikipedia griješi utoliko što u njihovoj biografiji ove skupine stoji da su nakon raspada svi njeni članovi nastavili s uspješnim samostalnim karijerama, što nije točno jer je osnivač i meni iskreno najsimpatičniji od svih, Eazy-E podlegao posljedicama komplikacija uzrokovanim virusom Hiv-a.  No činjenica je da su momci iz kvarta jedni od pionira gangsta.rapa i da nakon njih 99%  hip-hop albuma nosi spomenutu, poznatu etiketicu.  

Definitivno ih se u svakom pogledu može nazvati inovatorima, međutim, i oni sami su učili. Zaboga, pa u početku Eazy-e čak nije znao ni pošteno repati, što se može čuti na šestoj stvari s ovog soundtracka, The Boyz-N-The Hood. Negov tadašnji način izgovaranja rima bio je pa možemo reći na razini jednog Run-D.M.C.-a (uz sav respect prema tom bendu jer su oni ipak pioniri rapa općenito ali i house glazbe, što je vrlo malo poznato).

Samo, u čemu je problem? Problem je u tome što, osobno, ne znam da li ja više pišem o odličnom filmu, još odličnijem soundtracku  ili povijesti rapa globalno. Taj problem sam nagovijestio  glavnom i odgovornom uredniku ovog portala, jer pri ponudi da nešto napišem o ovom uradku sam bio svjestan da bih mogao (koristit ću eufemizam) ugaziti u kakicu. Prvotno oduševljenje, da zaista pišem o onome što me fascinira, no onda konstatacija da bih na ovu temu mogao napisati doktorsku disertaciju. Sumnjam da bi ikome osim istinskih ljubitelja old skul rapa bilo zanimljivo. Stoga idemo se posvetiti samoj glazbenoj kulisi spomenutoga filma.
Album zaista traje, nisam mjerio niti zagledao poleđinu CD-a jer mi je, uostalom, bilo bitnije uživati u sedamnaest dobrih izvedbi, ali vjerujem da album dobro gazi preko sat vremena. Polovica materijala su pjesme samog N.W.A. od kojih je meni ipak najomiljenija (nemojte reći da je klišej), mogao bih reći njihova himna, Fuck The Police. Gnjevni Ice-Cube, odličan tekst, izvanredan sample koji podsjeća na dobra stara vremena kada se nije repalo na house ili dance pa čak i narodnjačke matrice, scratchanje vinila i Eazy-E koji sada već repa kao veliki... Može li bolje? Na albumu su dva remixa i to stvari s kojima su se N.W.A.  probili, govorimo o Dopeman i 8 Ball. Iako na Dopeman repaju i Ice Cube; Krazy Dee; Rick Dickson, Eazy-E ovdje pjeva svim srcem, ipak on je ponajbolje poznavao kako izgleda jedan radni dan sitnog dilera. Soundtrack sadrži i tri svevremenska hita, izvođača na čijoj su glazbi N.W.A. kao mnogi drugi velikani rapa odrastali. Riječ je o Flash Light funk grupe Parliament. Spomenut ću samo da je jedan Rolling Stone istu uvrstio u listu 500 najvećih hitova svih vremena, između ostalog bila je čak glazbena kulisa oficijelne reklame za najpopularniju video igricu svih vremena, Grand Theft Auto. Sada je samo na vama da promislite o kakvom je hitu riječ. Druga je Weak At The Knees Stevea Arringtona, koju su semplali i N.W.A., Jay-Z i mnogi, mnogi drugi. Radi se o onom super funky grooveu sedamdesetih i osamdesetih, tako da ljubitelji funk zvuka znaju o čemu govorim. Da ne govorim pak o Everybody Loves the Sunshine Roya Ayersa Ubiquitya koju je čak legendarni londonski Dobie remiksirao za I Miss You islandske dive Björk.

Ostatak soundtracka može se podjeliti na best of  ili samog N.W.A. ili njegovih izdanaka iz doba s početka samostalnih karijera. Onda opet jedna legendarna, Ice-Cube i The Nigga Ya Love To Hate s njegovog albuma AmeriKKKa's Most Wanted.

Sam album završava Dreovom Nuthin' but a 'G' Thang feat. Snoop koja je singl s njegovog prvog samostalnog uradka The Cronic iz sada već davne 1992. godine. Međutim ovdje sam pomalo bijesan, jer ste u to doba u Dreovom društvu vrlo često mogli pronaći Tupaca, a u to vrijeme su se nazirali prvi stihovi i beat hita California Love. Ruku na srce C.L. je kao singl izašla tek '95. ali samo zato što je u međivremenu legendarni 2Pac robijao. Puno draže bi mi bilo da cijelu priču završava suradnja s njim jer je to jedina istinska ikona gangsta-rapa, dok na pojavu kao što je Snoop neću trošiti ni riječi ni živce. Čovjek je u životu napravio tri smislene stvari, što je (ako čak računamo i po eksponencionalnoj progresiji) mizerno u odnosu na ono što je Shakur postigao u svojoj prekratkoj karijeri.

Ok, spomenuh, ne želim trošiti živce, ovo sa Snoopom mi je jedina zamjerka, iako sama stvar nije loša ali samo zato što se ovdje radi o Dreu. Bilo kako bilo, soundtrack je odličan, ako volite hip-hop preslušajte ga obavezno. Unatoč minutaži prebrzo će vam prohujati. Ukoliko pak slušate narodnjake vjerojatno je da ni ovu recenziju nećete pročitati.

Ove natipkane riječi, bez skice i kroja, natipkane su drito iz srca!

Goran Božić

Hits 1531
Fifty Shades Of Grey (Original Motion Picture Soundtrack) « Fifty Shades Of Grey (Original Motion Picture Soundtrack) OST-Original Soundtrack Albumi Kronologija

Posljednje recenzirano - Jazz