Intervjui
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

Diskografska kuća Dallas Records objavia je CD “Free Fall”, novo izdanje svestranog riječkog bubnjara i skladatelja Branimira Gazdika. Ovo je njegov četvrti album. Prethodili su “Friendly” iz 2008., “Link” iz 2018. i “Live at Trsat Castle” iz 2019. “Glavni poticaj za stvaranje novog albuma bila je konstantna želja i potreba za vlastitim izrazom” objašnjava Gazdik. “Na mojim ranijim autorskim albumima: “Friendly” i “Link” bilo je puno više gostujućih glazbenika, puno više različitih instrumenata i osobnosti te su albumi samim time zvučali drukčije. Nakon niza nastupa u istom sastavu dobili smo naš zvuk, zvuk benda. Želio sam pokušati taj zvuk zadržati na novom albumu.”

bg

Znakovit je naziv albuma, “Free Fall”. Naime, osim što je prikladan za karakter izvedbi na ovom albumu, taj naziv simbolizira jazz glazbu općenito, asocira na avanturu, nesputanost, zaigranost... “Želio sam ponovo glazbom dokumentirati jedno razdoblje svog života, u ovom slučaju razdoblje od proteklih nekoliko godina, razdoblje “slobodnog pada” koji za nas glazbenike nije bio nimalo lagan”, govori. “Preko noći smo izgubili mogućnost djelovanja, koncertiranja, komuniciranja s publikom, svega onoga što trebamo da bi njegovali svoju “glazbenu higijenu”, da bi funkcionirali kao glazbenici. U iskrenoj nadi za što skorijom promjenom, počeo sam se intenzivno baviti zamisli o novom albumu, novim pjesmama, melodijama i strukturama, osjećajući u konačnici novo predivno iskustvo, novu energiju ispunjenu slobodom i kreativnošću. Zato sam albumu odlučio dati ime “Free Fall”, što ujedno može biti i simbol za elemente jazz glazbe kao što su uzbuđenje, ushit, rizik, poticanje osjećaja...”

Glazbeno povjerenje

Na sve spomenute albume Gazdik je uvrstio izvedbe vlastitih skladbi ili one koje je osmislio u suradnji s nekim od članova sastava ili pak neke od njihovih. Ovo je prvi koji donosi isključivo izvedbe njegovih skladbi od kojih je neke osmislio u suradnji s Maasejem Kovačevićem. Pisao ih je na krilima dosadašnjih priznanja za svoj autoski rad za koji je četiri puta bio nominiran za diskografsku nagradu Porin, a 2020. ju je osvojio za skladbu “Gifted” s albuma “Live at Trsat Castle”, u kategoriji najbolje jazz skladbe. I kod skladbi na albumu “Free Fall” radi se o maštovitim djelima koja, osim što otkrivaju glazbene afinitete i ukus autora, razotkrivaju njegovu narav. “Skladbe na albumu inspirirane su životnim motivima, osjećajima, bićima, mjestima, komunikacijama, momentima koji su meni osobno vrlo bitni na putu mog svakodnevnog odrastanja i sazrijevanja”, govori. “Predivno je imati dar i sposobnost izražavanja, mogućnost da se na svoj način izraziš i pokušaš opisati određenu emociju te da ju podijeliš s nekime. Za mene je poriv skladanja “ljekovit”, osnažuje moju psihu, pokreće me, na najbolji mogući način i s najljepšom emocijom ispunjava moj duhovni svijet. Kao i sviranje bubnjeva. Vrlo rano sam ostvario “emotivnu vezu” sa svojim instrumentom koji mi je nebrojeno puta u životu bio oslonac i najbolji prijatelj.”

Image00006

Iako ih ne stavlja u prvi plan, bubnjevi su ipak sveprisutno glazbalo u ovim izvedbama, a Gazdik je jedan od naših najtraženijih bubnjara. “Bubnjevi - akustični, naravno - kao instrument imaju velik melodijski potencijal, mnoštvo nijansi zvukova, boja, dinamičkog raspona...”, objašnjava. “Mnogo je djela kroz povijest skladano i izvedeno na bubnjevima kao solističkom instrumentu. Obožavam potencijal tog instrumenta, ali nisam pristalica njegove zloupotrebe pod svaku cijenu. Glazba bi trebala uvijek biti ta koja diktira smjer i daje prostor za solističku ekspresiju. No, pri komponiranju i zamišljanju novih skladbi prvenstveno se služim klavirom. Melodija i harmonija su mi uvijek polazišne točke, nemam naviku kretati s novom idejom počevši od bubnjeva kao svog instrumenta. A kako je moje klavirsko znanje za ovaj izraz vrlo oskudno, tj. dovoljno samo za inicijalne ideje i harmonije, Maasej Kovačević uvijek oplemeni i harmonijski doradi moju ideju na najbolji način. Zajedno imamo veliku kilometražu, puno smo godina svirali zajedno s Elvis Stanić Groupom, Gibonnijem i u brojnim drugim postavama i situacijama. Imamo vrlo sličan glazbeni senzibilitet i međusobno glazbeno povjerenje.”

Jazz je život

Za razvijanje Gazdikove glazbe važno je što je ostvario dugogodišnju suradnju s istim glazbenicima koji su, između ostalog, njegovi prijatelji. Zapravo, on ih zove braćom. Na snimanju ovog albuma uz njega su sudjelovali glazbenici s kojima je svirao koncert na Trsatskoj Gradini koji je dukumentiran na prethodnom albumu “Live at Trsat Castle”: klavijaturist Maasej Kovačević, tenor saksofonist Lenart Krečič i bas gitarist Vedran Ružić te stari suradnik, ali novi član njegovog sastava, udaraljkaš Mladen Hrvoje Ilić. “Nebrojeno puta smo svirali zajedno, stvorili smo sinergiju, kako ljudski tako i glazbeno, imamo vrlo sličan glazbeni senzibilitet”, tvrdi. “Oni su vrhunski glazbenici, svatko na svojem instrumentu, ali su prvenstveno “team playeri”. Uvijek nam je najvažnija glazba koju stvaramo kao cjelina, važno nam je djelovati kao kolektiv, a manje kao pojedinci. Predivan je osjećaj kada se u izvedbama ostvari i čuje zajedništvo.”

Image00024

Član raznih sastava i suradnik uglednih glazbenika, Branimir Gazdik se kao autor u ovoj situaciji našao u ulozi vođe sastava. “U ovoj glazbenoj epizodi ne vidim se kao vođu”, kaže, “možda jedino u tome što sam inicijator naše zajedničke glazbene avanture te eventualno u logističkom smislu, vezano za dogovaranje probi i svirki, mada i u tim procesima svi imamo doprinos.”

Svi od reda su svestrani glazbenici i s lakoćom su se prilagodili Gazdikovom fusion jazz konceptu. I sam sudjeluje u stilski različitim projektima, ali jazz je uvijek prisutan u njegovim razmišljanjima o glazbi. “Jazz je život”, tvrdi. “To nije samo glazbeni stil, ritam ili pjesma. To je način života; komunikacija, kreativnost, improvizacija, ushit, radost, tuga, emocija... Jazz se ne može naučiti slušanjem radio programa ili nba nekom tečaju, jazz se živi svakim danom. U jazz glazbi postoji puno smjerova, a zajednički nazivnik bi uvijek trebala biti sloboda, komunikacija, interakcija među glazbenicima, koja u nekim drugim stilovima glazbe možda nije toliko zastupljena. Zato je jazz jedinstven.”

Otvoreno uho

Njegova inačica jazza je jedinstvena, osobna, ali uvijek na tragu fusion jazza koji se pojavio u 1960-ima, a punu afirmaciju stekao 1970-ih godina prošloga stoljeća. “Jednostavno se desilo”, objašnjava. “Slušajući tu vrstu glazbe osjetio sam drugačiju, iskreniju i potpuniju emociju. U doba svojeg odrastanja slušao sam jako puno fusion jazz glazbe. Moj prvi doticaj s tim stilom bio je uz bubnjare Billyja Cobhama, Stevea Gadda i kasnije Davea Weckla. Istraživao sam bubnjare, glazbenike i bendove tog stila glazbe. Velik dio mog odrastanja bio je uz Chick Corea Elektric i Akoustic Band, Yellowjacketse, Joea Zawinula, Mikea Sterna, Pata Methenya i mnoge druge. Slušajući, čitajući i proučavajući tu vrstu glazbe i bubnjare toga doba, spoznavao sam važnost i značaj povijesti jazz glazbe te glazbenika i bubnjara koji su inspirirali “moje idole” - bubnjare kao što su Elvin Jones, Max Roach, Philly Joe Jones, Buddy Rich, Tony Williams... Jedno ime vodilo je prema drugome i to ne samo u bubnjarskom smjeru. Otkrivao sam mnoge autore, pijaniste, gitariste, basiste, saksofoniste, trubače, bendove... i zaljubljivao se u tu vrstu glazbe svakim danom sve više. Iako je moja prva ljubav fusion jazz i moderniji pristup glazbi koji je spajao razne žanrove kao što su funk, latin ili world music, rastući i sazrijevajući upoznao sam i zavolio jako puno drugačijih smjerova, od malih akustičnih formacija do velikih bendova i orkestara. Jazz glazba je nepresušan izvor predivne estetike i emocije. Slušajući i inspirirajući se tim smjerom, paralelno sam slušao i pokušavao svirati i druge stilove glazbe, nisam bio isključiv. Uvijek sam se vodio emocijom - dal mi “radi”, dal mi se sviđa ili ne. Nisam gledao glazbu po stilovima, nekako sam ju uvijek vidio samo kao dobru ili lošu, nevezano za stil. Taj proces rasta i sazrijevanja traje i dan danas. Ono što želim je pristupati glazbi iskreno, imati otvoreno uho, jako puno slušati i probati neopterećeno, bez kalkuliranja, s puno emocije, uvijek dati svoj maksimum, najbolje što mogu u datom momentu, kako god da se taj stil zvao.”

Preuzeto iz Novog lista od 25. veljače 2024.



Izvještaji



Glenn Miller Orchestra u Lisinskom


Widowspeak u Močvari - sjajna večer indie glazbe


Glazbeni dox - od Ryuichija Sakamota do Nicka Cavea


Drito X - večer 2.


Drugi dan Rock Massacre Festa


Krcata prva večer desetog Drito festivala


Prvi dan Rock Massacre festa u grunge tonu


CHUIte i poCHUite kako su CHUI osvojili Split


ekstaza u Tvornici na promociji novoga albuma Jonathana


Brkovi potpisivali vinil u Dirty Old Shopu


Bajaga i Instruktori u Tvornici


Galerija fotografija: Ozric Tentacles i Silas & Saski


Finntroll, Metsatöll i Suotana u Vintageu


Galerija fotografija: Ljetno kino u klubu Sax!


Galerija fotografija: Gajnice vrište


Silovita nesebičnost Manntre


Jelusick u riječkom Pogonu kulture - Ima li nade za nas?


Jelusick u Tvornici kulture


Savršeno pakleno uz Savršene Marginalce u rasprodanom Vintageu