×

Upozorenje

JUser: :_load: Nije moguće učitavanje korisnika sa ID: 852
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna

Nisam neki ljubitelj kompilacijskih albuma i ako izuzmemo "Paket aranžman" ne mogu se sjetiti niti jedne druge kompilacije bilo koje vrste, a da sam joj posvetio bitnije pozornost. Isto tako, pokojnog Ivicu Čuljka alias Satana Panonskog nikada ozbiljnije slušao nisam. Pa kog' vraga onda uzimam "Oči u magli: Tribute to Satan Panonski" kao predmet recenzije?

Prvenstveno znatiželja, zanimljiv izbor bendova i izvođača te stih:
"Jebem li ti krvavu majku, ne pričaj mi pred spavanje bajku"

Ovim stihom završava gotovo šestominutna numera "Tiho/bajka" u režiji Karmakumulatora, experimental/industrial/noise podloga naratoru koji u stilu radijskih drama iz šesdesetih stvara zlokobnu atmosferu straha, neizvjesnosti, ludila. Očekivavši SVE samo ne TO na ovoj komplikaciji, odlučih malo više pažnje posvetiti istoj. Inače, spomenuta "Tiho/bajka" predstavlja za moj ukus vrhunac ovog izdanja, no daleko od toga da su ostali zakazali.

Prije svega, rekoh već kako Satana slušao nisam. Doduše, tokom srednje škole sredinom devedesetih svako malo čuo bi iz nečijih karijesom nakićenih čvalja stih:

"Grickao si klitoris lepi Mario, dobio si sifilis lepi Mario, jebi se sad ti."

To je u to vrijeme bilo kak' ti jako "kul" drobiti, iako niti jedan od tih tribuna vjerojatno nije ništa znao o autoru stiha, osim da se zove Satan Panonski i da je bio lud i da se rezao i da se mazao fekalijama, jeo žilete, čupao nokte, žvakao strujni kabel i slično. Naravno velika većina te mitologije izašla je iz usta onih koji nikada tog čovjeka nisu niti vidjeli niti čuli, stoga se ja u ovom tekstu neću baviti likom Ivice Čuljka, kojeg ni krivog ni dužnog svaka šuša uzima u usta. Reći ću samo da je muzičku karijeru započeo 1979. u bendu Pogreb X, koji participira i na ovoj kompilaciji. Kasnije nastupa pod pseudonimom Satan Panonski i izdaje službeno tri albuma:

"Ljuljamo ljubljeni ljubičasti ljub" - 1989 godina.
"Nuklearne olimpijske igre" - 1990 godina
"Kako je panker branio Hrvatsku" - 1992 godina.

Poginuo je kao vojnik 27.1.1992 godine u Vinkovcima.

"Oči u magli" sadrže petnaest pjesama, uz napomenu kako bjelovarski instrumentalni experimental/noise bend Zayn otvara album introm "Slavica" i zatvara outrom jednostavnog naziva "Instrumental". Između uvoda i izvoda našla se zaista šarena ekipa, u rasponu od black metala preko punka do stonera i reggaea.

Nisam neki ljubitelj black/trash metala, tako da mi slovenski Bleeding fist, koji izvodi posvetu "Hard blood shock", nije najbolje sjeo u čitavoj priči i predstavlja svojevrsnog "uljeza". Naravno, to apsolutno spada u sferu osobnog ukusa i ne mora značiti kako bend nije korektno, pače odlično odradio posao. Ipak, osim spomenutog Karmakumulatora najbolji dojam redom ostavljaju Petar Punk, Hesus Attor, Stonebride te Nina Romić.

Nije ova kompilacija natjecanje, ali Petar Punk kroz skladbu "Iza zida" i Hesus Attor kroz "Odreži, nareži, zareži", svojom punk žestinom i energijom, te dijaboličnim vokalnim bravurozama, uspijevaju interpretirati Satanove stihove na doista uvjerljiv način. Atmosfera šoka, krvi, ludila i svega onoga što se povlači oko Satana, u ove dvije numere je savršeno prenesena.

Stonebride sam do sada dosta slušao i moram priznati da mi nikada nisu ovako dobro zvučali kao u "Pogledaj mama krv". Njihov teški, distorzirani psychedelic/stoner poput malja odvaljuje zvučnike, a "...gledam ih kako bi ustali, a ne mogu, ja znam i oni su nekada bili ljudi..." jednostavno zvuči epski. Svaka čast momci.

Nina Romić je u smislu "žestine" i akustičnog kantautorskog pristupa isto svojevrstan uljez na kompilaciji, s druge strane ova žena je fenomen. Njen zavodljivi i specifični vokal bi valjda i zvuk trabanta učinio ptičijim pjevom. Na kompilaciji participira kroz skladbu "Dječakova pjesma" i u odnosu na većinu drugih učesnika, spram ludila, ponora, beznađa, ona suprostavlja neku anđeosku mirnoću, sklad, spokoj kojim baca sasvim drugo svjetlo na ostavštinu Satana Panonskog.

Osim ovih izvođača koje sam izdvojio kao osobne favorite, vjerujem kako će svaki slušatelj ponaosob naći neke svoje junake, jer u suštini je ovo kvalitetan projekt u kojem su ponajbolji izdanci domaće alternativne scene (Cojones, She Loves Pablo, Fraktura Mozga..) odali počast jednom specifičnom liku oko kojeg priče i mitovi ne prestaju niti 21 godinu nakon smrti. Nadam se da će ova kompilacija, ako ništa pridonijeti tome da se malo manje raspredaju mitovi i legende, a malo više sluša što je to zapravo Ivica Čuljak htio poručiti kroz svoj umjetnički izraz.

Osobna karta albuma

Izvođač Razni izvođači
Naziv albuma Oči u magli: Tribute to Satan Panonski