Izvještaji

Korisnička ocjena: 5 / 5

Zvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivna
 

Nakon odličnog nastupa Baylor Projecta i rasprodanog gledališta, splitska publika uvijek gladna dobre glazbe u kratkom vremenskom razmaku imala je priliku vidjeti i čuti još jednog priznatog protagonista svjetske glazbene scene. Asaf Avidan izraelski je glazbenik, domaćoj publici možda najpoznatiji po pjesmi „One Day/Reckoning Song“.

Ukoliko ste (a sigurno jeste) čuli tu odličnu baladu, a niste znali autora, prva reakcija sigurno vam je stvorila određenu zabunu je li u pitanju ženski ili muški glas. U pitanju je naime Kallmannov sindrom koji sprečava mutaciju glasa u pubertetu (kako se moglo pročitati iz brošure koju smo dobili na ulazu).

Dakle, očito je da je njegov zaštitni znak upravo taj androgeni, nazalni vokal neobičnog kolorita, velike snage, neusporedive originalnosti i primjerene uvjerljivosti. Vokal koji s lakoćom savladava kaligrafske raspone od pop soula, bluesa i ponekad funka pa do gotovo nestvarnih trenutaka koji bi se mogli svesti pod osebujnu psihodeliju.

aa

Vokal je to koji na prvo slušanje zarobi osjetila svojom elegičnošću i originalnom prezentacijom svog, nazovimo ga, „sevdaha“: svoje „crne žuči“, gotovo egzistencijalne boli koja te polako ali sigurno uvuče i zarobi u ugodnom snu iz kojeg se ne želiš tako lako probuditi.

Njegov glazbeni put inspiriran glazbenom kulturom kako Zapada, tako i Bliskog istoka, posut je otvorenim ranama koje glazenik ne skriva i o kojima otvoreno pjeva u svojoj umjetničkoj tuzi. Putovanje je to u potrazi za istinom, čašću, čistoćom koje treba slušati u tišini sa zasluženom pažnjom i poštovanjem.

Na ulazu su nas podvrgli pretrazi uz pomoć detektora metala - paranoja ili oprez s obzirom na Avidanovo porijeklo u okviru nemilih događaja u pojasu Gaze?

DSC02629

Od strane organizatora zamoljeni smo da se koriste isključivo fotoaparati koji imaju nečujan okidač te da se ne mičemo iz dodijeljenog nam zadnjeg reda. Očito je da glazbenik punu pažnju poklanja gotovo sterilnim uvjetima u gledalištu zbog potrebne mu koncentracije koja mu omogućava nesmetano prenošenje emocija. Rekao bih ne bez razloga, jer je njegovo glazbeno „krštenje“ publike imalo legitimno pokriće kroz zaista sofisticirani koncert ovog iznimnog, u pozitivnom smislu otkačenog glazbenika.

Dekoracija bine bila je u skladu s interijerom dvorane (neobarok), crni zastor, lijevo Asafov „dnevni boravak“ s mini barom, desno veliki Steinway & Sons koncertni klavir (koji se pokazao izuzetno bitnim za ukupnu glazbenu sliku, gotovo savršenu), minimalistička rasvjeta i Asaf Avidan.

DSC02646 2

Za razliku od fenomenalnog koncerta u Ateni na kojem ga je pratio bend, ovog puta je bio je to one man show u kojemu je glazbenik dokazao visoko umijeće sviranja klavira i akustične gitare, uz vrlo pametno korištenje matrice kojom je dodatno bogatio svoj instrumentalni spektar.

Nakon par pjesama s kojima je trenutno kupio publiku (koncert je očekivano bio rasprodan), Asaf se publici obratio ovim riječima: „Dolazim iz zemlje koju možda volite, možda ne. Već duže vrijeme ne živim u Izraelu, pa sam doživio pravi šok zbog Hamasovog napada na moju zemlju. Drugi šok sam doživio zbog Izraelske odmazde koja još traje. Treći šok doživio sam kad se cijeli svijet podijelio i zauzeo pozicije dobra i zla, „crnog“ i „bijelog“, što je narativ koji pogoduje stvaranju daljnjeg radikalizma i fašizma“.

Rekao bih, sasvim korektno iznošenje situacije koja može imati nesagledive posljedice.

DSC02651

No vratimo se mi glazbi, u kojoj smo čuli folk koji nije folk, country koji to nije, neki novi blues, francuske šansone koje imaju sasvim nove dimenzije, nezamislive psihodelijske panorame, a sve to začinjeno nevjerojatnim vokalnim rasponom u kojemu smo mogli čuti kombinaciju poznate Janiceine rašpe pomiješane sa sugestivnim Cohenovim izričajem. U odličnoj „My Tunnels Are Long and Dark These Days“ vokalom imitira trubu, na trenutke dosežući i operne visine.

„Umjetnost je veliki jezik na koji prevodite svoje osjećaje“, kaže Asaf, udobno zavaljen u fotelju s čašom pića u ruci. „Po uzoru na glumačku tehniku zvanu method acting, ja ga nazivam method musicianship.“

Fenomenalna i impresivna bila je izvedba „A Man Without a Name“ kao i „Over You Blues“ s ironičnim tekstom: „My baby, she's just a little puppy, but she's acting like a full-grown bitch“. Opet je to bio blues koji to nije, blues kakav na taj način može dočarati i prezentirati samo ovako pozitivno „otkačen“ umjetnik.

DSC02676 3

Je li „The Golden Calf“ svjesna ili nesvjesna Avidanova posveta Leonardu Cohenu i nije tako važno; osvježeno nam je bilo sjećanje na njegovu „Famous Blue Raincoat“ (kako je to primijetila jedna obožavateljica Cohenove pjesmarice) i bio je to trenutak za pamćenje.

Gitarski intro publici sigurno najpoznatije Avidanove „One Day/Reckoning Song“ imao je određene konotacije s „Alhambrom“ A. Segovije (kojom prilikom je Avidan dokazao da osim vrsnog sviranja klavira odlično vlada i akustičnom gitarom). Ova nešto mekša verzija bila mi je čak i bolja od originala s kojim je pobrao slavu i uspjeh.

DSC02769

Za sam kraj odsvirana je elegijska „The Labyrinth Song“. Lirika je preuzeta iz grčke mitologije: epska je to priča o Arijadni koja je pomogla Tezeju uspješno izići iz zamršenog labirinta ubivši pritom opakog Minotaura uza sve zaplete svojstvene grčkim dramama i mitovima.

Dok je završna nota još rezonirala, u dvorani se na par sekundi mogla čuti samo tišina, tišina kao uvod u otkrivanje nekih novih prolaza, da bi prerasla u kolektivno/urnebesnu aklamaciju, rekonstrukciju vremena u kojemu smo s autorom ušli u jedan paralelni svijet koji bezuvjetno preporučujem.

DSC02785

DSC02792 3

Izvještaji



The Dire Straits Experience podigli na noge ispunjeni Lisinski


Rock propovijed: Goran Bare i Majke u Vintage Industrial Baru


Matijine vile igrom osvojile Tvornicu


Flaner i Colostrum razbudili Klub kulture


Hali Gali tulum u AKC Attack!


Održan je 3. Superval u Vintage Industrial Baru


Avalanche Kaito: Glazbena lavina u Močvari


Antun IDEM u Très Chic Caféu


U Lisinskom izveden sjajan balet Romeo i Julia


Sve samo ne Luzeri u Klubu kulture


Prigušeni taktovi glazbenog „fusiona“ Chuia u pulskom Kotaču


Josipa Lisac obilježila 50 godina "Dnevnika jedne ljubavi"


Švesterovo u Tvornici


Moćan i energičan Zoster rasplamsao Tvornicu


Sunnysiders u SAX!-u promovirali album "27 Stitches"


KBO! nastupio u Tvornici


U lisinskom održan Symphonika On The Rock


Galerija fotografija: (ne)normalni u Tvornici


Bezvremenska Natali Dizdar nastupila u Petom kupeu