Izvještaji

Korisnička ocjena: 5 / 5

Zvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivna
 

Izgleda da je Split konačno dobio mjesto na koje treba „hodočastiti“ u potrazi za uzbudljivim glazbenim avanturama. Mjesto se zove Hrvatski dom, a zahvaljujući mladoj entuzijastičnoj ekipi i ravnateljici Vanesi Klevi, koji se očito razumiju u dobru glazbu, splitska publika imala je čast i zadovoljstvo slušati zanimljive koncerte. Osobno sam slušao J.R.Augusta u prezentaciji njegovog osebujnog klavirskog svijeta; ansambl Lado i Borna Šercar's Jazziana Croatica u njihovoj naizgled nespojivoj kombinaciji jazza i hrvatske kulturne baštine (rere, gange, dalmatinskoga melosa); fenomenalne Baylor Project u njihovoj transcendentalnoj mješavini jazza, gospela i bluza, te kao vrhunac – nedavni koncert Asafa Avidana koji je bio čista ezoterija.

Tu impresivnu nisku nastavlja Božo Vrećo, glazbenik koji je na ovaj svijet došao s posebnom misijom; naime, u njegovom vokalu tako sugestivno koegzistiraju elementi arhaične formule „svjetlo-tama“. Jedan je od najuspješnijih interpretatora arapske riječi „sawda“, što u prijevodu znači „crna žuč“. Svima poznatiji pojam te riječi je sevdah, a taj pojam podrazumijeva specifičan životni stil, pitanje usuda, emocija, tuge i ljubavnih zgoda i nezgoda.

Božine pjesme obojane su bijelim i crnim nijansama; bijelom kao graničnom vrijednošću između života i smrti, portalom u kojemu se može pronaći nestanak dnevnih boja, te crnom koja podrazumijeva kaznu i konačan gubitak.

bv

Božo je apsolutno androgena osoba koja sebe vidi i predstavlja kao muškarca u ženi, ženu u muškarcu, a što se bez sumnje može uočiti u ekspresivnim/emocionalnim/autentičnim izvedbama koje pojačava svojim vizualnim kreacijama. Večeras je bio odjeven u crvenu haljinu, s vijencem oko glave, te obuven u crne cipele s poprilično visokom potpeticom. Zna čovjek kako biti i ostati originalan.

Božu Vreću imao sam priliku slušati prije šest godina na tvrđavi Sv. Mihovila kad je zajedno uz predivnu gitarsku potporu Miroslava Tadića i klavirsku pratnju Marka Louisa stvorio glazbenu ambroziju koju je očarana publika ispila u trenu, bez oklijevanja.

DSC02802 result

Za razliku od te predivne večeri u kojoj je dominiralo a cappella pjevanje, ovu splitsku Božo Vrećo otvorio je u pomalo pop/sevdah ozračju. Pomoć su mu pri tome (kao i cijelim koncertom) pružili Tihomir Hojsak na kontrabasu i Filip Novosel na braču (tambura) koji je ujedno i jedini tamburaš na svijetu s jazz diplomom. Otvarajuća „Sanjao sam“ i „Čovjek od soli“ nagovijestile su da bi se koncert mogao usmjeriti u nešto veselijem pravcu. U nastavku je uslijedila (ako sam dobro razumio) premijerna izvedba „Bregave“, pjesme koju je napisao baš za ovakvu postavu, a u kojoj je animirao i apsolutno šarmirao publiku svojim plesom poput mističnih derviša, izazvavši opravdano obožavanje gotovo svih prisutnih uz zaslužene aklamacije. Boži inače nije bilo teško pridobiti naklonost publike: jednostavno bi poput Miše (zna se kojeg) dizanjem ruku potaknuo sve prisutne na gotovo plemensko pljeskanje rukama, davanje dodatnog ritma, kao i zajedničko pjevanje.

DSC02803 result

„Pandora“ je nagovijestila da će koncert skrenuti na stazu po kojoj je poznat i priznat u cijelome svijetu, dugu cestu na kojoj na svakom koraku caruju sjeta, tragedija, patnja, ljubav i elegijska melankolija. Gotovo šeretski ispričao je i jednu anegdotu vezanu uz tu pjesmu, u kojoj mu je stanovita gospođa kazala da se uz nju i udala i razvela.

Malo crnogorskog melosa (ritma nalik na koračnicu) čuli smo u pjesmi „Po ladu, po zaladu“ posvećenoj njegovoj majci, a inspiriranoj tradicionalnom „Oj djevojko, zlato moje“.

DSC02804 result

„Ovo je pjesma za sve koji vole“, kazao je Božo najavljujući „Krila“, gotovo molsku pop pjesmu, da bi se entuzijazam među prisutnima pojačao s prvim taktovima „Pašane“ kojom prilikom se prošetao među publikom, a po povratku na scenu bacio je vijenac s glave koji mu je očito počeo praviti probleme.

Posebno emotivna izvedba bila je Božina verzija inače elegijske „Što te nema“ (u originalnoj izvedbi Jadranke Stojaković) u kojoj je iskočila Božina iskrenost izvučena iz dna duše bez ikakvih kalkulacija, stvorivši nezaboravan trenutak u vremenu i prostoru, gotovo transcendentalno stanje uma.

„Bismillah“, pjesma orijentalne atmosfere, bila je posvećena svoj djeci iz Palestine, dok je „Elma“ po njegovim riječima najtužnija pjesma koju je dosad napisao.

DSC02810 result

Tijekom koncerta često je korišten eho efekt s miks-pulta koji je, istina, pridonio tehničkoj uvjerljivosti izvedbi, no po mom skromnom mišljenju sami goli vokal bez tih dodataka bio bi puno iskreniji.

Božo je oduševljen reakcijama publike koja se nije ustručavala dizati na noge u dugotrajnim aplauzima, kao i zanosno zaplesati (makar u zadnjim redovima). „Hvala vam Splite, Split je jedan od mojih domova, pa sam vam eto večeras donio sunce.“

Koncert je završio prekrasnom izvedbom „Ko li noćas miluje ti kosu“ (inače u odličnoj verziji s Vasilom Hadžimanovom).

DSC02824 result

I tako je završila još jedna ugodna glazbena večer u interpretaciji istinskog zanesenjaka u sevdah kojemu je ovom prilikom dodao i pojedine elemente koji su „ublažili“ taj sudbonosni glazbeni format, odškrinuvši vrata i nekim drugačijim emocijama.

Par riječi o pratećim glazbenicima, Tihomiru Hojsaku i Filipu Novoselu. Njihova diskretnost (gotovo scenska nevidljivost) u sviranju dodatno je oplemenila ukupnu glazbenu sliku; brač je konstantno vezao fine niti, dok je kontrabas otvarao vrata dodatne magičnosti.

I kao što sam već jednom komentirao, treba li se upitati je li zaista slučajnost da se čovjek s ovakvim glasom zove Božo?

Izvještaji



The Dire Straits Experience podigli na noge ispunjeni Lisinski


Rock propovijed: Goran Bare i Majke u Vintage Industrial Baru


Matijine vile igrom osvojile Tvornicu


Flaner i Colostrum razbudili Klub kulture


Hali Gali tulum u AKC Attack!


Održan je 3. Superval u Vintage Industrial Baru


Avalanche Kaito: Glazbena lavina u Močvari


Antun IDEM u Très Chic Caféu


U Lisinskom izveden sjajan balet Romeo i Julia


Sve samo ne Luzeri u Klubu kulture


Prigušeni taktovi glazbenog „fusiona“ Chuia u pulskom Kotaču


Josipa Lisac obilježila 50 godina "Dnevnika jedne ljubavi"


Švesterovo u Tvornici


Moćan i energičan Zoster rasplamsao Tvornicu


Sunnysiders u SAX!-u promovirali album "27 Stitches"


KBO! nastupio u Tvornici


U lisinskom održan Symphonika On The Rock


Galerija fotografija: (ne)normalni u Tvornici


Bezvremenska Natali Dizdar nastupila u Petom kupeu