Izvještaji
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

Nakon bosanske verzije „crne žući“ kako je uvriježeno ime za sevdah u impresivnoj izvedbi Bože Vreće (također u Koncertnoj dvorani Ive Tijardovića u Hrvatskom domu), na red je došla portugalska inačica usuda, tuge i melanholije, poznatija pod imenom fado. Čast prezentiranja očaranoj splitskoj publici tog osebujnog glazbenog izražaja pripalo je jednoj od danas najautentičnijoj, najcjijenjenijoj prezenterici saudadea koja uspješno spaja tradicionalni fado sa suvremenim fadom, lokalnim folklorom, popom, bossa novom. Dame i gospodo predstavljam vam Mariu de Carmo de Carvalho Rebelo de Andrade, ili samo Carminho. Sa samo 4 godine prvi put se upoznala sa fadom (inače, kći je poznate fado pjevačice Terese Aiqueire), sa samo 12 godina postala je profesionalni izvođač nostalgičnih, tugaljivih melodija i versa koji uglavnom pjevaju o moru, ljubavi.

Kolega Davor Hrvoj ju je ovako predstavio: „Vrlo je cijenjena pjevačica, producentica izvanrednog glasa i nepokoljebive umjetničke predanosti. Ona fado pjeva iz srca, uvažavajući tradiciju, ali dajući mu vlastit identitet. Proučavala je glazbenike iz starijih vremena, ali je i postavila temelje nadogradnji koja je iznimno važna za njezino stvaralaštvo. Časopis Time Out nazvao je njen prvijenac najimpresivnijim fado debijem u desetljećima, dobitnica je portugalskih nagrada „Zlatni Globus“ i „Carlos Paredes“. Na bdjenju sa Papom prilikom njegove posjete Portugalu izvela je svoju skladbu „Estrela“ čijiu je snimku pogledalo više od 600 miliona ljudi. Na poziv Chrisa Martina pjevala je sa bendom Coldplay na stadionu Coimbra.

Razvila je strast za brazilsku glazbu, pa je u Brazilu održala niz rasprodanih koncerata. Svoje je stvaralaštvo dokumentirala na 6 objavljenih albuma. Zahvaljujući njoj godine 2021 UNESCO je upisao fado u listu nematerijalne kulturne baštine čovječanstva. Prošle je godine objavila album „Portuguesa“ nadahnuta poezijom , pjevačima i prošlošću fada.“

Par riječi o fadu. Razvio se 30-tih godina 19-tog stoljeća, korijene vuče iz spoja ritmova afričkih robova u Brazilu s tradicionalnom glazbom ruralnog Portugala, uz arapske utjecaje. Godine 19327 donesen je zakon kojim su uvedene korjenite promjene u izvedbenom ozračju fada, uvedena je cenzura tekstova, određeni su prostori namjenjeni samo za izvedbu fada (Casas de Fados), umjetnici su morali posjedovati radnu dozvolu, a postupno se uvodilo i korištenje svečanih kostima.

Zvuk fada je u svojoj srži povezan sa sviranjem tipično portugalskog instrumenta, portugalske gitare, instrumenta sa 12 žica u obliku kruške iz porodice citra, u kombinaciji sa akustičnom gitarom. Od samih početaka fado je prisutan u kazalištu i na radiju, taj trend se nastavio i u sedmoj umjetnosti.

Proces međunarodnog širenja fada usijedio je 50-tih godina 20 stoljeća posebno kroz rad Amelie Rodrigues i Carlosa de Carme.

A sada nešto i o samom koncertu.

c

Iz tame okupane dimom čuju se nostalgični zvukovi akustičnih gitara na koje se nadovezuje moćan, strastven vokal. Osvjetljenje je u stilu bianco-scuro, peteročlani bend (dvije akustične gitare, jedna električna, jedna portugalska gitara i melotron) je u potpunom mraku, reflektor je usmjeren samo na lice pjevačice stvarajući dojam tajanstvenosti i očekivanja nepoznatog. „O Quarto (fado Pagem) već je u startu bila obećanje da nas čeka izuzetna glazbena večer. Nakon autorskih „As Flores (fado Flores)“ i „As Fontes (fado Sophia“), Carminho se obratila na engleskom jeziku splitskoj publici riječima zahvale što ima prilike pjevati u takvom prostoru, iskreno je oduševljena Splitom. Kazala je da je fado za nju jedan novi jezik u kojem su dozvoljeni eksperimenti. Na upit ima li u publici Portugalaca, stidljivo se javila samo jedna ženska osoba. Kazala je da fado treba slušati samo ako u njega dolazite s ljubavlju, ako ne, onda ga je bolje ne slušati. S tim riječima najavila je “Se Vieras (fado Santa.Luzia)“ u veličanstvenoj vokalnoj izvedbi, sa tipičnim za fado padovima i uzletima u vokalnim registrima. Lako je bilo zaroniti i ugodno se smjestiti u toj hipnotičkoj melanholiji.

Dobrim dijelom čuli smo materijal s njenog zadnjeg albuma „“Portoguesa“ na kojem je nadahnuto pomiješala tradiciju sa folklorom i novim izazovima.

Da njena kajdanka pokazuje i drugačije naličje dokaz je bila odlična izvedba „Marcha de Alcantara de 1969“, prava veselica poput napolitanskih poskočica.

U sličnom ozračju izvedena je i „Pedra Solta“ u kojoj je cijeli bend dobio svojih 5 minuta slave u kojima su pojedinačno iskazali svoje zavidne sviralačke mogućnosti.

A rekacija publike?

Dugotrajni iskreni aplauz prepunog gledališta, adekvatan samoj izvedbi.

Za sami povratak na pozornicu izabrane su „Simplsemente Ser“, „Disse-Te Adeus“, gore navedena „Estrela“ koja njeguje najbolju tradiciju rasne elegijske pjesme, te „Escrevi Teu Nome No Vento“.

Rezime: predivan glazbena večer u kojoj je publika imala priliku i čast upoznavanja s posebnim glazbenim izražajem i s veličanstvenom pjevačicom. Hvala još jednom ekipi iz Hrvatskog doma koja ne prestaje s ugodnim i nezaboravnim iznenađenjima.

Ovakva postava fada sasvim je bila primjerena Koncertnoj dvorani Ive Tijardovića, za nešto ogoljeniju verziju (ako uopće i postoji) siguran sam da bi bila primjerenija nekoj od kuća fada u lisabonskoj četvrti Alfama.



Izvještaji



Glenn Miller Orchestra u Lisinskom


Widowspeak u Močvari - sjajna večer indie glazbe


Glazbeni dox - od Ryuichija Sakamota do Nicka Cavea


Drito X - večer 2.


Drugi dan Rock Massacre Festa


Krcata prva večer desetog Drito festivala


Prvi dan Rock Massacre festa u grunge tonu


CHUIte i poCHUite kako su CHUI osvojili Split


ekstaza u Tvornici na promociji novoga albuma Jonathana


Brkovi potpisivali vinil u Dirty Old Shopu


Bajaga i Instruktori u Tvornici


Galerija fotografija: Ozric Tentacles i Silas & Saski


Finntroll, Metsatöll i Suotana u Vintageu


Galerija fotografija: Ljetno kino u klubu Sax!


Galerija fotografija: Gajnice vrište


Silovita nesebičnost Manntre


Jelusick u riječkom Pogonu kulture - Ima li nade za nas?


Jelusick u Tvornici kulture


Savršeno pakleno uz Savršene Marginalce u rasprodanom Vintageu