MC

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Lipanj 1992
Format Albumi
Vrsta Heavy metal / Hard rock
Dodano Petak, 23 Prosinac 2011
Žanr Metal
Length 58:05
Broj diskova 1
Edition date Lipanj 1992
Država UK & Europe
Etiketa Parlophone
Catalog Number 7994432
Edition details Datum objave: 18.6.2011. Produkcija: Blackie Lawless. Snimano i miksano u Fort Apache Recording studiju, Hollywood, CA.
Tags

Review

Za koliko albuma možete reći da su savršeni? Da je svaka riječ postavljena baš tamo gdje treba biti, da je svaki ton na svome mjestu? Da ništa nije suvišno i da ništa ne manjka? Jedan od takvih albuma je i The Crimson Idol američke rock skupine WASP. Prepun alegorija, izvrsne glazbe, zamišljenih situacija i s poukom na kraju, osvojio je moje srce na prvo slušanje. I ostao ondje zauvijek. Iako bih mogao napisati knjigu o ovome remek djelu, pokušat ću vam ga približiti ovom kratkom recenzijom. Pa, krenimo redom.

Album otvara The Titanic overture, uvodna stvar koja započinje temom koja će se ponavljati još nekoliko puta na albumu. Pjesma je to u kojoj Jonathan, protagonist priče, 17-godišnji mladić gleda sebe u ogledalo i pokušava shvatiti tko je on zapravo i koja je njegova svrha na ovome svijetu i već se tu vidi genijalnost Blacke Lawlessa, tvorca ovog remek djela. Riječ Overture nam izravno govori da je riječ o uvodu, a riječ Titanic govori kako je riječ o titanskoj, velikoj priči, ali je tu povučena i paralela sa slavnim brodom koji je, baš kao i Jonathan, potonuo na svom putovanju.

The invisible boy je pjesma u pravoj Waspovoj maniri: ljuta, agresivna, bijesna i brza. U njoj se Jonathan obraća svome ocu koji ga, zapravo, nikad i nije primjećivao (otuda Invisble Boy; nevidljivi dječak). U ovoj pjesmi Jonathan svog oca po prvi put naziva nadimkom Red, što je izuzetno bitno za cijelu priču. Na samom kraju pjesme Jonathan se izravno obrušava na kuću u kojoj se osjeća kao rob, ali i na miran život kojeg vodi njegov otac riječima: some people never go crazy, what a boring lives they must lead. Upravo tu shvaća da u toj kući nema ljubavi za njega, te ju odlučuje potražiti, uz vrisak i stihove: Is there no love to shelter me? Only love sets me free!

Arena of pleasures je močna stvar, prepuna alegorija u kojoj je Blackie pokazao zavidnu vještinu pisanja tekstova. U njoj je Jonathan pobjegao od kuće, upustio se u „svoj“ svijet, svijet uživanja i slobode, ali samo da bi došao do raskrižja u životu u kojem mora odabrati svoj put. Rješenje mu dolazi sasvim slučajno, u obliku grimizne gitare koju je vidio u izlogu. Nije ju kupio, već ukrao, te odlučuje postati glazbenik i izdati ploču. Baš kao i za Jonathana, tako je ova pjesma raskrižje cjelokupne Waspove karijere. Baš u ovoj pjesmi se može razumjeti sve što je Wasp htio reći sa svojim ranijim radovima, ali isto tako pokazuje i njegovu budućnost.

Chainsaw Charlie započinje temom s početka albuma, a Jonathan u njoj veoma slikovito opisuje mašineriju zvanu glazbeni biznis, zajedno s ljudima na njegovom vrhu. Na vrhu korporacije u kojoj se našao Jonathan je Charlie, bezdušni čovjek koji od amaterskih glazbenika pravi zvijezde, ali on ne mari za pravu vrijednost glazbe, već samo za novac koji će zaraditi. Kao i svima, i Jonathanu je ponudio ugovor. Jonathan, željan slave i dokazivanja, potpisuje, ali shvaća da je samo postao Charlijev rob. Naslov pjesme u zagradi (murders in the new morgue) ponovo pokazuje Blackievu genijalnost i sklonost alegorijama, kao i posljednji stih gdje Charlie sebe uspoređuje sa Limenim, likom iz Čarobnjaka iz Oza koji nema srce.

Peta stvar na albumu je Gypsy meets the boy. I kao što sam naslov govori, prikazuje situaciju kada je Jonathan sreo ciganku proročicu. Ona mu govori riječi koje će ga pratiti cijeli život: pazi što želiš, moglo bi se i ostvariti. Jonathan želi postati idol milijunima, a to govori stihovima: I just wanna be crimson idol of a million, riječi koje će se ponavljati u nastavku album, ali i dobiti svoj novi oblik i značenje. U ovoj pjesmi se susrećemo s riječi crimson, koja je iznimno važna, jer ponovo pokazuje Blackievu genijalnost i sklonost alegorijama. Naime, njegovog oca su nazivali Red (crveno), dok je on za sebe odabrao ime Blackie (crno), jer je želio pobjeći od oca što je dalje moguće. Kada se pomiješaju te dvije boje, dobije se grimizna (crimson), koja je boja gitare koju je Jonathan ukrao i koja će obilježiti njegov život.

Doctor Rockter je stvar u kojoj se osjeti sav onaj duh 80-tih i ranih 90-tih koji smo navikli gledati u video spotovima. Brza, agresivna i kratka pjesma sa silovitom gitarskom solažom savršeno opisuje ono što je glazbena industrija tada trebala. U njoj Jonathan pronalazi svoju slavu, ali i probleme koje dolaze s njom, posebice ovisnost o drogama. Vidjevši da ide u krivom smjeru, očajnički traži pomoć, što je itekako poznata tema iz rock pjesama tog razdoblja.

Sedma pjesma, I am one, započinje Jonathanovim pozdravom publici diljem svijeta. On je poznata, popularna ličnost čiji rad vide i prate milijuni. Više nije nevidljiv i želja mu se ostvarila. Postao je idol milijunima, ali i dalje nije pronašao ljubav koja bi ga spasila i zaštitila. I u ovoj pjesmi ima puo alegorija, no osobno mi se najviše sviđa stih I'm just a rock'n' roll nigger, koja sjajno opisuje Jonathanov uspjeh u omiljenoj glazbi, ali i konstantno osuđivanje od drugih samo zato što je drugačiji.

The idol je pjesma koju je zapravo jako teško opisati riječima. Na glazbenom polju ona je savršena, singl koji je osvojio srca milijuna ljudi. Zašto? Zato što su se u njoj našli mnogi, čak i oni koji nisu dijelili sudbinu jednaku Jonathanovoj. Ako ste se ikada osjećali napuštenima ili odbačenima, ili na bilo koji način drugačijima, ovo je pjesma za vas. U njoj, nakon razuzdane zabave i neuspjelog pokušaja telefonskog poziva roditeljima, Jonathan shvaća da je, unatoč milijunima obožavatelja, ipak sam, te se, gledajući u ogledalo, suočava sa samim sobom.
Deveta pjesma, Hold on to my heart, tipična je balada koja se jednostavno morala naći na albumu. U njoj Jonathan doživljava vidnu krizu. Sam, napušten, bez igdje ikog, vapi za nečijim zagrljajem, za nečijom ljubavlju koju nikako ne može pronaći. Shvaća cigankine riječi, ali i put sudbine: ponovo postaj nevidljivi djećak jer, ako nitko ne vidi što se nalazi u tvom srcu, ne vidi te uopće.

Posljednja stvar na albumu je The grat misconceptions of me, veliko finale ovog remek djela. Često proglašavana najboljom Waspovom pjesmom ikad napisanom, u potpunosti opisuje kako cijeli albuma, tako i cijelu karijeru banda. Sama pjesma se otvara Jonathanovim obraćanjem publici, na njegovom posljednjem nastupu, gdje on zahvaljuje publici na dolasku u njegovo kazalište straha. Potom se obraća majci kojoj govori da je usamljen, ali i da ga ona ne može spasiti. Shvatio je svoje podrijetlo, mješavinu boja. I tu se vidi Blackieva genijalnost, ovoga puta sa psihološke strane. Naime, koliko god on bježao od svog oca, uvijek će nositi njegovu 'crtu' i nikada neće biti potpuno 'crn', već će sa sobom nositi i djelić crvene, te tako vječno biti grimizan. Shvatio je svoju grešku i poznati stih I just wanna be crimson idol of a million se pretvara u negativan I don't wanna be crimson idol of a million. Iz teme odsvirane na akustičnoj gitari, glazba ovdje postaje žešća i agresivnija, jer perfektno opisuje stanje u kojem se našao Jonathan. Ponovo se obraća publici riječima: pazite što želite, moglo bi vam se ostvariti, i žali što je odabrao ovaj put, što je otvorio dušu mnogima, a nitko od milijun njegovih obožavatelja mu nije pomogao, pružio ljubav koju očajno traži. Shvaća da je njegov san zapravo noćna mora i zahvaljujući njegovoj slavi sada svi mogu čitati o njegovom potonuću. Tad se i ona Is there no love pretvara u potvrdnu There is no love koja vodi do finalnog zaključka. Jonathan trga žice sa gotare, pravi omču i oduzima si život, jer je shvatio da mu ljubav nije suđena, a bez ljubavi on nije ono što jest: grimizni idol.

Postava benda:

Blackie Lawless: vokali,ritam i solo gitara,bas gitara,klavijature
Bob Kulick : solo gitara
Stet Howland : bubnjevi
Frankie Banali : bubnjevi

Davor Štimac

Hits 1208

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42