Broj diskova 5
Edition date Rujan 2013
Etiketa Capitol Records
Catalog Number 0602537375271
Edition details 4CD+DVD izdanje / Produkcija: Robbie Robertson, Michael Murphy i Matt D'Amico
Tags Capitol The Band Live Robbie Robertson

Društvo bradatih i brkatih osobenjaka, sa svojim sakoima, hlačama i šeširima izvan svake mode i trenda, s instrumentima među kojima jednaku važnost imaju električna gitara i orgulje, kao da je došlo iz kakve izmaglice s američko-kanadske granice na tipično američku pastoralnu pozornicu. Možda iz tog, dvadesetog, a možda i iz kojeg od prethodnih stoljeća. Prebrisavši sve vremenske reference, ali i granice rocka i folka, tradicije i modernoga, jednostavnosti i višeslojnosti, negdje uz put jednostavno nazvani The Band, Robbie Robertson, Richard Manuel, Levon Helm, Garth Hudson i Rick Danko u opuštenom su ritmu, nakon suradnje s Bobom Dylanom iz koje će tek godinama kasnije izniknuti legendarni "The Basement Tapes", nanizali takva remek-djela kao što su "Music from Big Pink" i "The Band", ali i vrlo dobre im nasljednike "Stage Fright" i "Cahoots", da bi zatim pred sam istek 1971. bukirali njujoršku Academy of Music na četiri zadnje večeri te godine, pridodavši repertoaru dionice za puhački kvintet. Ti su euforični nastupi rezultirali 1972. live-albumom "Rock of Ages", sastavljenim od probranih snimki sa svih večeri i instantno proglašenim jednih od najboljih koncertnih albuma dotad izdanih, a sada, četrdeset i dvije godine kasnije dobivamo novu, iscrpniju inventuru tih davnih prednovogodišnjih njujorških gaža.

"Live at the Academy of Music 1971" (ponovno) donosi, dakle, legendarni rock-sastav na vrhuncu (ili tren nakon vrhunca) izvođačke snage, ovoga puta u obuhvatnijem, primjerenijem tretmanu. Na dva diska, naime, donosi baš svih dvadeset i devet pjesama koje su tijekom tih četiriju večeri izveli, a luksuznije izdanje na četiri CD-a i DVD-u obuhvaća i dva dodatna diska s cjelokupnim, nekraćenim četvrtim, silvestrovskim koncertom te DVD s, nažalost, ipak tek fotografijama popraćenim repertoarom prvih diskova (filmski zapis, osim u slučaju dvaju priloženih pjesama, jednostavno ne postoji). Pomoću osnova matematike dolazimo, naravno, brzo do zaključka da u tom paketu nužno ima ponavljanja izvedbi – budući da "best of" repertoar sadrži čak jedanaest snimki sa zadnje večeri, one se nužno ponavljaju na diskovima s integralnom snimkom tog nastupa. Vjerujem da to ipak neće zasmetati fanovima budući da dva diska sa silvestrovskim koncertom odišu posebnim duhom i jedinstvenim ugođajem koji se najpotpunije proživljuju kad se slušaju odvojeno od ostatka "paketa".

Prva, pak, dva diska, odnosno, regularno, "obično" izdanje donosi tek jednu dosad nigdje objavljenu snimku, pjesmu "Strawberry Wine", budući da su ostale, uključujući četiri legendarne pjesme s Bobom Dylanom, prethodno objavljivane na raznim reizdanjima "Rock of Ages". Upravo zato tek luksuzno izdanje predstavlja posebno atraktivnu ponudu, uključujući, ako sam točno prebrojio, ukupno čak sedamnaest dosad neobjavljenih snimki. No, stavimo statistike kojima sam već sigurno bar polovicu vas "izgubio u prijevodu" postrani: koje god izdanje odabrali, dobivate dokument pravog festivala vrhunske glazbe, baražnu vatru čistog sviračkog užitka i nadahnuća. The Band u najboljem izdanju, u trenutku od kojega će nužno ići uglavnom samo pad. Bend koji je iznova izmislio američku glazbu i upisao se u njezine anale pozlaćenim slovima. A to znači – tek da sumiram ono što ovo neobično, izvanvremensko društvance znači i kako zvuči – rock-glazbu oslobođenu svih stereotipa koje joj inače možete prišiti, toplu, organsku svirku koja lakoćom istinskih meštara svoga zanata zadire u samo srce velikog drevnog organizma iz kojeg crpi nadahnuće i slijedi postulate, opuštenost i srčanost u izvedbi i – koliko god kome patetično zvučalo – duh zajedništva i energiju kolektiva u punom značenju te riječi. To je bio The Band još od vremena kad su se zvali The Hawks, bili su to i dok su s Dylanom u zabitima Woodstocka čeprkali po prašnjavim kajdankama američke baštine i ostali su to sve do razlaza. To su, bez "pokroviteljstva" studija bili i tih prosinačkih večeri koje nam iznova donosi "Live at the Academy of Music".

Nema tu greški, nema propusta, nema neugodnih iznenađenja... "The Night They Drove Old Dixie Down", "Stage Fright", "Caledonia Mission", "This Wheel's on Fire", "The Weight", "Unfaithful Servant"... Sve su to antologijske crtice prelijepe glazbene priče... Zajedno s "I Shall Be Released" koja naravno da zvuči fenomenalno – jer ne može zvučati imalo lošije od toga, čak da je izvedu s pola udova manje i da Manuelov neponovljivi falsetto konačno i pukne. Zajedno s Dylanom za mikrofonom u dirljivoj izvedbi njegove legendarne "Like a Rolling Stone". Tu je uživo zabilježeno ono što je zadužilo Ameriku i svijet na "The Basement Tapes", "Music from Big Pink" i "The Band" – tu je Amerika u svom najljepšem tonu, to su njezine enciklopedijske note, mjesto gdje se prelomila između tradicije i modernoga. Zato je "Live at the Academy of Music", usprkos ne toliko mnogo uistinu novog materijala i usprkos poduplanom sadržaju, izvrstan podsjetnik novim generacijama na tu i takvu Ameriku. I ne samo na to, već i na rock kakav je postojao i kakav treba nastaviti postojati. Braćo i sestre – The Band!

Hits 935
Music From Big Pink « Music From Big Pink The Band Albumi Kronologija