Broj diskova 4
Edition date Srpanj 2014
Etiketa CSNY Recordings / Rhino Records
Catalog Number 8122796035
Edition details Objavljeno: 8.7.2014.; produkcija: Graham Nash i Joel Bernstein; snimano: srpanj - rujan 1974.
Tags Crosby Stills Nash & Young Graham Nash Rhino Records Joel Bernstein

Radeći na ovom tekstu, vratio sam sa u dane kada sam imao otprilike 15-16 godina i kada smo moj prijatelj Žec i ja provodili puno vremena u stanu iznad nekadašnje voćarne  preslušavajući, između ostalih, i taj legendarni live-album "4 Way Street". A kada mi je u ruke prije nekoliko mjeseci dospio "CSNY 1974" legendarnih Crosby, Stills, Nash & Young u izdanju Warner Music Group odnosno Rhino Records, svi moji aduti, obrambeni mehanizmi i slično oružje u potpunosti su zakazali ili, kako to narod voli reći, sve je to palo u vodu!

Crosby, Stills, Nash & Young kao predvodnici antiratnog pokreta zaista su dugo uz tada mnoge poznate glazbenike bili na bastionu generacije koja je pokušavala nešto promijeniti. Prošle su godine, desetljeća i stvari se, nažalost, nisu puno promijenile; nepravde, obespravljenih, ratova, gladi i smrti ima u rastućem broju. Ova četvorica glazbenika ponovno su na svom misionarskom zadatku, boriti se da što više ljudi preživi i ovo razdoblje. Vrijedi li se boriti? Sigurno da. Svojim političkim istupima i iznošenjem važnih činjenica u cilju očuvanja mira u svijetu glazbenici njihove reputacije jednostavno moraju dati neki pozitivni rezultat. Za to se koriste svim svojim raspoloživim sredstvima i to valja pozdraviti i cijeniti. Njihovo jedino oružje je glazba i to kakva! To je glazba puna emocije, to je glazba iz čije svake note izbija snažan podstrek da se zaustavi zlo, da na ovom planetu bude bolje. Pitanje do kada. Prošla su četiri desetljeća, prelomili smo stoljeće, a stvari se bitno nisu promijenile, samo su dobile novi naziv, novo ozračje i novi oblik. Jedino u cijeloj priči što je ostalo postojano, što je ostalo trajno, njihova je nadahnuta glazba, glazbena forma, njihovi ubojiti tekstovi i snažna prezentacija.

Ova legendarna četvorka uz pridružene glazbenike na svojim nastupima uživo odavala je zapravo nešto potpuno novo, potpuno drukčije iskustvo. Kada samo pročitate  naslove pjesama prođu vas trnci! A onda, otvara se prvi set, drugi set, treći, tu je i DVD, ima nekoliko varijanti izdanja ove edicije. Zapravo već sami nazivi pjesama izazivaju u najmanju ruku poštovanje, no kad se krene slušati, tek tada se pred nama otvara čudnovati svijet njihove glazbe i njezin neosporiv utjecaj na čitave generacije poklonika moderne glazbe. Kako je to djelovalo na moju malenkost? Priznajem, vrlo čudnovato, ali svakako nisam iznimka u respektiranju njihova glazbenog opusa.

Ovakvo moje zastupanje starijih bendova i glazbenika nema namjeru nikome ništa nametati, dapače, sve je na kraju krajeva stvar osobnog izbora. No, moja prošlost svakako ima nevjerojatan utjecaj da sve to respektiram, ne zato što su to oni, već zato što je to što rade jednostavno dobro. Shodno tome, nepobitna je istina da su ova četvorica glazbenika radili  bez dodatnih nadosnimavanja, da su težili autentičnosti snimke, onako kakva ona i stvarno jest. I eto opet mene, njihov "4 Way Street" iz 1971., gdje isto tako nije bilo nikakvih dodanih miksanja i nadosnimavanja... težilo se izražajnosti, izravnosti i apsolutnoj autentičnosti. A potom, s druge pak strane i samo usporedbe radi, studijski "Déjà Vu" sniman je tijekom punih 800 sati rada u studiju. E sada to treba dobro iznivelirati i odrediti što je tu važnije. Osobno uvijek stajem uz 'live' snimke i tu doista nema nikakve dvojbe.

Cijelo izdanje u bilo kojem pogledu i formatu nosi poruku mira i slobode i sve akcije koje poduzimaju ovi glazbenici idu upravo i SAMO prema tom cilju. Dovoljno je samo spomenuti temu "Wooden Ships" i sve nam postaje kristalno jasno. Kroz cijeli album stalno je prisutna neprestana borba Youngove i Stillsove gitare, koja nikada zapravo nije ni prestala. U toj borbi – a to je samo uvjetno rečeno – dolazi do izražaja prekrasno unisono ispreplitanje gitarističkih dionica. To je zaista uvijek davalo posebu draž njihovim albumima.  Tu je jednako snažna i izražajna "Teach Your Children" a kako onda ne spomenuti i "Almost Cut My Hair", "The Lee Shore", "Guinevere", "Old Man", "Helpless", "Carry Me", "Teach Your Children", "Suite: Judy Blue Eyes", "Déjà Vu", "Pre- Road Downs", "Military Madness", "Long Time Gone", "World Game", "Chicago", "Ohio"?

Nema nikakve sumnje, Crosby, Stills, Nash & Young i u ovim nastupima donose nam dah prošlosti, koji uvijek ima isto značenje kao i prije 40 godina. Svojom glazbom pružaju nam ugodne trenutke uz koje se možemo opustiti u potpunosti. Pored toga, svakom se slušatelju čini da će ga slušanje opetovano vratiti u one dane kada je borba za ljudsko dostojanstvo i slobodu bila 'IN'. Kada je čitava generacija lebdila na krilima velikog duha Woodstocka i to je moja jedina zamjerka što nema live verzije ove legendarne pjesme Joni Mitchell.

U modernoj glazbi uopće, imamo brojne primjere supergrupa, koje zbog svoje zvjezdane strukture nisu bile dugotrajne. Poznavajući koliko–toliko ovu tematiku, slobodno mogu napisati da su takve suradnje itekako poželjne, one i prije i sada pokazuju kako se udružuju, surađuju i kakvi su im rezultati. Crosby, Stills, Nash & Young pravi i istinski su jahači, koji itekako vješto savladavaju sve prepone i s izuzetnom dozom elegancije idu iz pjesme u pjesmu. U svakoj nalaze svoju inspiraciju, svoj mir i traže da se to respektira. Taj respekt je zapravo najmanje što im se može dati. S druge pak strane, teško da se možemo samo tako odreći onoga što je u konačnici odredilo veliku većinu naše mladosti, našeg učenja i postojanja, ali i shvaćanja moderne glazbe uopće. Treba, primjerice, nekoliko puta za redom preslušati pjesmu "Black Queen" i potom će u vama rasti nevjerojatna spoznaja koliko su nam važne te stvari, ti detalji, to vrijeme.  Bit svake supergrupe je poštivanje i tolerancija prema svakom članu, prema njegovoj osobnosti i glazbi. Ako se to počinje gubiti dolazi do pucanja po šavovima i sve polako propada i odlazi u povijest. Zato svojom  skuliranošću, svojom velikom dozom tolerancije i netrčanja za slavom, Crosby, Stills, Nash & Young zrače izrazitom pozitivom. No, niti oni nisu bili imuni na nadolazeće događaje koji su uslijedili. Stalno na granici incidenta i razlaza, ova četvorka se razišla.No, bez obzira na to, ova edicija definitivno me vratila u sedamdesete, kada je scena doslovno prštala od albuma koji su obilježavali razne stvari i to su, naravno, činili najbolji, a činili su to samo  svojim najboljim glazbenim nadahnućem.

Naime, u to vrijeme, bila je tu jedna od najuspešnijih turneja ikad, inkasirala je više od  11 milijuna dolara u doba kada je to zapravo bila prava rijetkost. Na kraju svaki je u džep stavio oko pola milijuna dolara i svatko se okrenuo svojim planovima, željama i  samostalnom radu. Na kraju, ova edicija od tri CD-a i jednog DVD-a  vjerujem da dostojno predstavlja kako je svirala ova legendarna četvorka. Fascinacija da su jednako dobri u akustičnoj i električnoj varijanti, snažno će vas potaknuti da još intenzivnije i pažljivije slušate o čemu se tu radi.

Crosby, Stills, Nash & Young sa svim svojim razlazima, spajanjima i novim poslagivanjima mnogo puta tijekom godina djelovanja ostali su posebna rock-priča. Ali tu doista strši onaj njihov  dramatičan razlaz  1970.  Srećom, do ljeta 1974. bend je uspio  zakopati ratnu sjekiru i ujediniti se  za 31 nastup na otvorenom. Bila je to stadionska turneja pod nazivom, dosta prikladno, "Re-Union". A u  spomen na 40. godišnjicu te turneje, bend je najavio ovaj box set, "CSNY 1974", objavljen točno 8. srpnja preko Rhino Records.

Producentski dio posla odradili su Joel Bernstein i Graham Nash, koji kažu da je to zapravo bilo najteže, uklopiti i ugoditi da četiri osobe rade istu stvar u isto vrijeme. Na kraju krajeva, tu je  40 pjesama, a one će pokazati ljudima da su CSN&Y bili vrlo, vrlo pristojan rock bend. A sama turneja bila je vrlo ambiciozni projekt, koji je u konačnici pokazao da su CSN&Y uspjeli nadvladati sve objetivne i subjektivne poteškoće i prepreke i da su sve te nastupe odradili vrlo dojmljivo i vrlo osobno i, što je najvažnije, da su to učinili sasvim iskreno. A vjerujte mi, to uopće nije mala stvar. Dapače!

Nekako, čini mi se da će najbolje sve opisati DVD, koji će vrlo precizno odrediti sve što je napisano. Jer, video zapisi iz Capital Centre od 20.kolovoza te onih s Wembley stadiona u Londonu od 14.rujna 1974. godine daju snažnu impresiju o značaju ove legendarne četvorke.

Svojom sociološko-političkim stavovima Crosby, Stills, Nash & Young bili su uzor čitavoj generaciji. Svojom glazbom oduvijek su oduševljavali bezbrojne kolone poklonika svoje glazbe, ali i kolega glazbenika i  pripadnike sedme sile. Je li bilo moguće bolje snimiti ovaj materijal uživo? Vjerojatno da, uvijek se može bolje. No, trenutno ovo je snažan dokument  izvrsne harmonije glazbenika koji se poznaju jako dugo i svojom glazbom daju snažan pečat svim mogućim slobodoumnim idejama kojima pozivaju na akciju.

"CSNY 1974" je zapravo jedinstvena prigoda da se čuje kako glazba CSN&Y zvuči snažno i jedinstveno i u električnom dijelu i u akustičnom, kada je ogoljena "do same kosti".  Ona je, s druge pak strane, nepobitno svjedočanstvo i dokaz koliko je i ta i takva glazba utjecala na glazbeni izričaj generacija rock glazbenika od osamdesetih, preko grungea do ovih današnjih generacija indie rocka. I na kraju, ako postoji klasika, jedno od obaveznih štiva je glazba CSN&Y.

Hits 3240
Déjà Vu « Déjà Vu Crosby, Stills, Nash & Young Albumi Kronologija CSNY 1974 - Selections » CSNY 1974 - Selections