Length 40:35
Edition date Ožujak 2015
Etiketa City Slang
Catalog Number SLANG50072W
Edition details objavljeno: 14.4.2015.; produkcija: Joey Burns, John Convertino, Sergio Mendoza i Craig Schumacher
Tags Calexico City Slang Joey Burns John Convertino Craig Schumacher Sergio Mendoza

A gotovo sam ga otpisao. Kao ponovljeni izlet, kao nešto lijepo i fino, ali već viđeno, već odslušano, već kušano. Međutim, kad vas je netko toliko puta razveselio i oduševio kao mene Calexico, kad vam netko tako samouvjereno i suvereno godinama sastavlja hipersugestivni mozaik koji nadilazi puki glazbeni body of work, kad vam instrumentima i glasovima ozračje dodirišta dvaju Amerika donosi i u nosnice, u oči, na jezik i pod kožu, onda ste im dužni uzvratiti nečim angažiranijim od pukog slušanja. A "Edge of the Sun" ne samo da nagrađuje ponovljena slušanja i povećanu pozornost, već i potvrđuje da njegovi potpisnici nemaju nikakvih problema ni s kompasom ni s gorivom na svom stalnom "road movie" putovanju prašnjavijom stranom americane.

Gotovo sam ga otpisao, moram ponoviti, zato što, uhvati li vas nespremne, na prvu može zazvučati kao tapkanje u mjestu, kao puko čuvanje osvojenih pozicija. Kao što je svojedobno zazvučao "Garden Ruin", pa godinama i slušanjima kasnije otkrio da čuva ključ za posve osobenu filmsku predstavu, ili nedavni "Algiers", da bi vrlo brzo počeo u pola glasa opisivati krajobraze kakvi mnogima ne stanu ni u neusporedivo veći broj piksela ili riječi nego što je tu nota. "Edge of the Sun" uistinu zvuči zrelo, gotovo ziheraški, (pr)očišćen od ekscentričnosti ranih albuma, fino zaokružen u zbirku pažljivo slaganih pjesama; na trenutke, kao u uvodnoj, ispoliranoj "Falling From the Sky" ili u "Moon Never Rises" koja će zazvučati gotovo kao reggae, činit će se da istim notnim pismom žele pobjeći od vlastite estetike u nekakav nedosanjani mainstream, ali to je samo zakrabuljena svojeglavost, jer su Joey Burns i John Convertino od svog napuštanja kultnih Giant Sand i začetka Calexico preko remek-djela poput "The Black Light" ili "Feast of Wire" do briljantno fragmentiranog "Carried to Dust" ili orkestriranih ljepota zabilježenih na "Spiritoso" istkali autentičnu, vrlo prepoznatljivu glazbenu tapiseriju u stilu istinskih meštara.

"Edge of the Sun" album je posve izgrađenog, izazovima tesanog i vremenu odoljelog benda koji nema potrebe dokazivati što to sve još mogu. Njima to sad dolazi, kako bismo najjednostavnije rekli, samo od sebe i baš je pod takvim prstima propupalo ovih dvanaest pjesama, sabirući sve prednosti, ali i nužne otegotne okolnosti takve pozicije. Primjerice, kad napokon i zavolite tu umivenost već spomenute uvodne "Falling From the Sky" i njezinu fluidnu zavodljivost, "Bullets & Rockets" ostat će neuhvatljivom, stalno na granici da prsne po vlastitim šavovima negdje izvan vašega dosega. S druge strane, "Beneath the City of Dreams" i "Moon Never Rises" pokazat će vam koliko Calexico mogu raširiti svoju poetiku a da to učine gotovo neprimjetno; obje su i savršeni novi primjeri umješnog angažmana gostiju (što je bila i ostala još jedna prepoznatljiva karakteristika njihovih albuma), pa se gvatemalska pjevačica Gaby Moreno na prvoj i Meksikanka Carla Morrison u drugoj pjesmi čine kao sastavni dio benda, svojim vokalnim doprinosom zasjenivši i zvučnija gostovanja poput Neko Case u prozračnoj "Tapping on the Line" ili Bena Bridwella iz Band of Horses u "Falling From the Sky". U "Cumbia de Donde" pak razvijaju dalje svoju više puta oprobanu mariachi inkarnaciju, s meksičkom pjevačicom Amparo Sanchez i kontroliranim dozama sintesajzera uspjevši pobjeći predvidljivosti taman u zadnji trenutak.

Ta će predvidljivost, zapravo neizbježna u ovako konzistentnom pristupu vlastitom iskazu, najviše zaprijetiti u "Miles From the Sea", countryjem ozračenoj "When the Angels Played" te u za Calexico prepoznatljivom instrumentalu "Coyoacan", ali ne sugerirajući da su te skladbe loše ili nezanimljive, već tek posve očekivane. Možda će se tek u "Woodshed Waltz" bend zazvučati nenadahnuto, ali će se i to lako prebrisati sjajnom završnicom "Follow the River", koja kao da će još dugo odzvanjati kakvim kanjonom iz bogata imaginarija sa zvučne tapiserije jednog od najkreativnijih bendova današnje americane.

I nakon sve te jeke i toliko slušanja, prvi dojam o ponavljanjima starih koncepata ustupio je mjesto poštovanju prema bendu koji, i kad ne širi horizonte, uspijeva pronalaziti nove zakutke na već prešaranim platoima. Zaglušujuće tiha "World Undone" najljepše će oslikati tu dimenziju Calexico, a sve ove pjesme skupljene na jednom mjestu upravo će u tom sastavu još jednom dokazati i pokazati koliko je ovo velik bend. Dakle, ne dajte se zavarati naoko manjkom avanturizma – "Edge of the Sun" svoje glavne adute skriva ispod pijeska kojim je osut.

Hits 1363
Spiritoso « Spiritoso Calexico Albumi Kronologija