Broj diskova 3
Edition date Ožujak 1991
Etiketa Columbia
Catalog Number 468086 2
Edition details obvjavljeno: 26.3.1991.; produkcija: Jeff Rosen; snimano: 20. 11. 1961. - 23. 2. 1989.
Tags Columbia Bob Dylan Jeff Rosen

Još je u prvom desetljeću svoga stvaralaštva, tih turbulentnih i nikad nezanimljivih šezdesetih, Bob Dylan stekao izuzetno snažnu i glasnu bazu poklonika i obožavatelja koji su pratili svaki njegov potez, izjavu, korak, pjesmu, album, do te mjere da su vremenom znali bolje od njega samoga što mu je u datom trenutku činiti i kako i o čemu pjevati. Nije zato nikakvo čudo što se baš uz njegovo ime veže pojava bootlega u rock-diskografiji; Dylan je od samih početaka skupljao cijeli niz neobjavljenih pjesama i alternativnih im verzija, no nakon njegove prometne nesreće u ljeto 1966., nakon koje se povukao u osamu, krenule su glasine, legende i mitovi, kako o njegovom tjelesnom i duhovnom stanju, tako, naravno, i o onome na čemu radi, a sve kao da je eksplodiralo viješću o glazbenim druženjima s bendom The Hawks (budućim The Band) u zabiti u blizini Woodstocka. Kako se ono što je od ikone cijele generacije kao na kapaljku dolazilo u to vrijeme sve manje slagalo s očekivanjima "najmudrijih" među dežurnim fanovima, izostanak objave snimki iz vudstokške provincije samo je podizalo tenzije i podgrijavalo ionako usijana iščekivanja. I prvi bootleg u povijesti rock-kulture mogao je iz podzemlja izaći na svjetlo dana – "Great White Wonder" nije bio novi Dylanov album, ali je to silom potrebe postao, mizerne kvalitete što se tehničke strane tiče, ali dovoljan da bar na kratke staze utaži žeđ za novim titrajima glasa generacije. Od tada naovamo, povijest se odmatala gotovo podjednako u svom službenom i onom skrivenijem, zasjenjenom dijelu.

"The Bootleg Series, Volumes 1-3" napokon u službenu Dylanovu diskografiju uvodi bitan dio te "alternativne" prošlosti vjerojatno najvećeg autora u povijesti rocka. Na tri diska, tako i numerirana, dobili smo 58 snimki iz bogate, tada tridesetogodišnje karijere, pjesme koje, ovako skupljene, nipošto ne predstavljaju nekakav reprezentativan ključ za razumijevanje stvaralačkih poluga što stoje iza te karijere – ovo je baš alternativna karijera, nešto poput zbira fusnota, svijet koji se razvijao usporedo s onim zabilježenim na službenim studijskim, pa i koncertnim albumima. A kad je u pitanju umjetnik s tako izraženim i angažiranim stvaralačkim darom, ni alternativni, neslužbeni put nije mogao zavrijediti ništa manje od najblistavijih atributa.

Da, upast će u oko uredničko favoriziranje prvih pet godina, koje u odnosu na preostalih 25 obuhvaćaju cijelu polovicu ukupnog paketa. No, uzmemo li u obzir da je u tom razdoblju Dylan snimio svoja jednoglasno proglašena remek-djela poput "The Freewheelin' Bob Dylan", "Bringing It All Back Home", "Highway 61 Revisited" i "Blonde on Blonde", dakle zbirke koje su, sabirući dotad neuhvatljive koncepte i autorsko-izvođačke vibracije, mijenjale lice i naličje cijele jedne kulture, takav izbor ne čudi niti budi osobito glasne kritike. Kao što ne čudi vrlo brz prolaz kroz osamdesete, ali koji istovremeno pokazuje na neke nevjerojatno bogate bljeskove tih načelno, kad je Dylan u pitanju, oskudnih godina. Prva tri sveska "The Bootleg Series" tako su prije svega dug svima koji su te i slične zapise skupljali i iščekivali godinama i desetljećima, stalno svjesni da ima toga još i da priča o njihovu junaku nije ni približno ispisana u svojoj kompleksnoj cjelini.

No, najveće postignuće ove kompilacije njezin je univerzalno glazbeni – popularnokulturni – značaj. Jer, prolazeći kroz ove pjesme i osluškujući pozornije glas koji ih iznosi na svojim mijenama gonjenim plećima, dojmove ćete vrlo brzo moći upisivati u znatno šire koordinate američke glazbe 20. stoljeća. Od akustičnih početaka koji obuhvaćaju cijeli prvi disk (kao i dio drugoga) preko porođajnih muka epohalnog briljanta "Like a Rolling Stone" i univerzalne ispovijedi "Every Grain of Sand" do poniznog usvajanja lekcija svojih i nacionalnih uzora u "Blind Wille McTell" proteže se sažeta biografija (opet) univerzalnih kontura, koja kvalitetom i vitalnošću svojih "epizoda" može poslužiti kao nešto mnogo više od puke satisfakcije za najodanije obožavatelje, što je najčešće slučaj s ovakvim izdanjima.

A nabrajati vrhunce "The Bootleg Series, Volumes 1-3" možemo samo u dugom nizu, čak sve gušćem kako se primičemo kraju repertoara. Jer, dok prvi disk funkcionira gotovo kao stilski uniformiran set pjesama kojim je ponajviše predstavljen izrazito bogat izbor kojeg je Dylan imao za svoj presudni "The Freewheelin' Bob Dylan", izlaskom iz faze obilježene "čistim" folkom dolazi(mo) do glazbeno izazovnijih epizoda. Pravo je tako osvježenje ovdje čuti akustičnu verziju "Subterranean Homesick Blues" ili – iako kratku i presječenu – ranu fazu nastanka "Like a Rolling Stone", koja u ovih minutu i kusur zvuči kao valcer (!?). Ili pak furioznu verziju "It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry", pred kojom bi se posramili i najzagriženiji rokeri. A pravi se dragulji tu tek počinju isticati... Jer kako drukčije nazvati Dylanovu originalnu verziju predivne "I Shall Be Released", koju su The Band i neponovljivi falsetto Richarda Manuela učinili svevremenskim klasikom? Kako zaustaviti i suze pred krhkom, sirovom izvedbom koja svojevremeno nije uspjela ući u izbor za "The Basement Tapes"? A ni "Santa Fe", druga snimka izvučena iz "podrumskih" arhiva Big Pinka, nije daleko od čiste genijalnosti izvođačkog minimalizma…

No, kako sam već spomenuo, bližući se kraju, putovanje Dylanovim alternativnim katalogom postaje sve uzbudljivije, pri čemu čak toliko ne mislim na sjajne (a kakvi bi i bili?) materijale sa snimanja remek-djela "Blood on the Tracks" (ogoljenija verzija "Tangled Up in Blue", sirovi blues "Call Letter Blues", jezivo razgolićena "Idiot Wind" i originalna njujorška snimka "If You See Her Say Hello"), koliko na kriptičnu ljepotu "Angeline" sa snimanja albuma "Shot of Love" i pjesme namijenjene nasljedniku mu, "Infidels". Uistinu, čini se nevjerojatnim da na tom – vrlo dobrom, ali u okviru Dylanova opusa možda tek prosječnom – albumu mjesta nije našla već dugo legendarna "Blind Willie McTell". Ili pak očinska molitva "Lord, Protect My Child", fini pop "Tell Me" ili Biblijom nadahnuta "Foot of Pride"... Niz uistinu sjajnih pjesama nastavljen je tu s "When the Night Comes Falling From the Sky", u izvedbi apsolutno superiornoj onoj, sintetikom zagušenoj, na albumu "Empire Burlesque", te neiscrpno obećavajućom "Series of Dreams", prvotno namijenjenim prijelomnom albumu "Oh Mercy". Čini se možda ironičnim što najdojmljiviji dio ovako opsežne kompilacije pripada inače najosporavanijoj fazi Dylanove diskografije? Osobno, to me nimalo ne iznenađuje, imajući u vidu sve ponornice koje ćete lako čuti osluhnete li malo pozornije nad Dylanovim albumima iz prve polovice osamdesetih. Njihov potpisnik je ionako uvijek bio spreman žrtvovati pojedinačne dragulje u korist širih poruka i ideja koje je imao za podijeliti…

Baš je zato ova i mnogo sljedećih zbirki napokon službenih bootlega tu – da nam ponudi na uvid ne samo putem zametnute ili odbačene dragulje najveće pjesmarice popularne kulture, već da ih predstavi u širem pripadajućem kontekstu i ambijentu, nudeći uz put i uvid u sve moguće odvojke i paralelne staze Dylanova glazbenog puta. U tom slijedu, "The Bootleg Series, Volumes 1-3" tek je otvorila škrinju – epilog je još nesagledivo dalek.

(preuzeto iz knjige "Svako zrno pijeska - Albumi Boba Dylana 1962.-2015.")

Hits 5470
Bob Dylan Kompilacije Kronologija The Bootleg Series, Vol. 4: Live 1966 - The "Royal Albert Hall" Concert » The Bootleg Series, Vol. 4: Live 1966 - The