Length 35:05
Edition date 2011
Država EU
Etiketa Parlophone, Lex Records, EMI, Third Man Records
Catalog Number 509990292346, 509990292346, 509
Edition details Datum objave: 16. 5. 2011.; Produkcija: Danger Mouse i Daniele Luppi; Snimano: Forum studiji, Rim

Popularni američki glazbenik i producent Danger Mouse odlučio se na prilično hrabar potez – stvoriti album koji će funkcionirati i kao original i kao direktni hommage filmskoj glazbi talijanske kinematografije. U tom mu je naumu bio ključan Daniele Luppi, talijanski skladatelj možda najpoznatiji po svom albumu An Italian Story.

Rome je nastajao pet godina tijekom kojih je uz glavne koncepcijske ideje dvaju protagonista okupio još nekoliko poznatih glazbenika poput Jacka Whitea i Norah Jones, te ljude zaslužne za neponovljivu atmosferu filmova Dobar, loš, zao, Bilo jednom na Divljem zapadu i drugih. Uz sve spomenuto zvuku su još kumovali prostori talijanskih Forum studija u kojima je nekad boravio slavni Ennio Morricone. Prema riječima autora, ti studiji djeluju kao prave katakombe s izvrsnom akustikom, a da ambicijama tu ne bi bio kraj, Danger Mouse i Luppi su se za ovaj projekt potrudili nabaviti i autentičnu glazbenu aparaturu iz minulih vremena.

Rezultat je vrlo slojevita priča suptilna u mnoštvu detalja koji se rijetko kad ponavljaju, čineći zajedno jednu osobitu atmosferu koju bih, na prvo slušanje, prije smjestila daleko sjevernije, u neki norveški granit a ne u tako toplu zemlju poput Italije. Ali i njeni su vesterni varali protivnika tako da tipični stereotipi, stabla pinija i Berninijeve fontane u ovakvom Rimu nemaju što tražiti.

Jack White Norah Jones Danger Mouse & Daniele  Luppi

Znakovito je to da album otvara Edda Dell'Orso koja je prije pola stoljeća svojim glasom začinila Dobar, loš, zao. Jack White se javlja na nekoliko pjesma; The Rose with the Broken Neck i Two Against One. I dok na potonjoj ni malo ne štedi svoj prepoznatljivi, opirući gard, na prvoj se uspijeva potpuno stopiti s melodijom, kao da ju je sam napisao.

Bajkoviti trenuci Norah Jones su Season's Trees, Black i Problem Queen. Iz njenog solidnog prosjeka izdvaja se Black, karakterno najjača pjesma na albumu u kojoj su se naizgled razbacane riječi i njena tipična i tako životna boja glasa apsolutno nametnuli instrumentalu. Nema štete jer ih na albumu ima sasvim dovoljno. Sami po sebi nisu posebno intrigantni ali su tako znalački postavljeni u odnosu na ostale pjesme da slušatelj ni u jednom trenutku ne osjeća zamor materijala.

Da se ne radi o Danger Mouseu nego o nekog drugom autoru, to bi mi bilo dovoljno jer su dobri pop instrumentali rijetkost, ali ja ne mogu a da mu ne zamjerim pretjeranu tečnost i to što je na račun dopadljivosti zapostavio trenutak odluke, onakav kakav je  centar svakog talijanskog vesterna. Bez Eastwooda spremnog na obračun to jednostavno nije to. Ljudi su iz njegovih uloga sazdali svoje životne filozofije (što bi moja prijateljica rekla – kad te napadaju, uvijek stani u poluprofil (onako s jednim ramenom naprijed), šuti i čekaj) i jednostavno očekuju neko otkucavanje vremena.

Rome možda je zatišje pred oluju ali ta je oluja još na Islandu. Prije je to neko rasterećeno jahanje u sumrak nakon obračuna ili odjavna špica. Lijepo u svim svojim segmentima, ali bez ključnog rizika. On se ipak događa spontano.

Marina Vukman

Hits 2211