Dodano Četvrtak, 28 Travanj 2011
Žanr Proza
Edition date Studeni 2009
Etiketa Profil
Edition details 408 stranica / Format: 165 mm x 205 mm / Meki uvez
Tags Zlatko Gall

Tip kojem smo vjerovali, naziv je predgovora knjizi što sabire oglede koje je jedan od naših najplodnijih rock-kritičara pisao zadnjih preko trideset godina. I ta sintagma Miljenka Jergovića možda ponajbolje opisuje Zlatka Galla u njegovoj ulozi dežurnog "piskarala" kad je u pitanju popularna kultura i njezine nuspojavnosti, a koje su bile i ostale u trajnom žarištu interesa ovoga plodnog žurnalista. Jergović je to konstatirao iz vizure mladog pankera kakvim se smatrao tih novovalnih godina dok je gutao glazbu koju je Gall secirao i baš tu leži mogući razlog zbog kojeg sam i sam, devedesetih, kad sam najpunijim ustima grabio tek otkrivenim, naizgled beskrajnim globalnim rock-jelovnikom, pratio i "slušao" što o svemu ima za reći ovaj danas praktički neprikosnoveni rock-publicist ili zbog kojeg ga je Vedran tada zvao "moj čovjek Gall".

Zlatko Gall uistinu posjeduje tu finu moć podilaženja svačijem ukusu bez da bude ljigav, podvodljiv ili dvoličan, bez da i na trenutak izgubi kredibilitet, prostituira svoje bogato znanje ili otupi oštrice. Upravo ga zato može voljeti i mladi panker kakav bi, u načelu, trebao prezirati rock-kritičare ili mladi classic-roker, baš kao i generacijski mu mnogo bliži konzumenti bilo kojeg podžanra popularne glazbe. I upravo zato, zbog njegove dosljednosti, svojevrsne pedanterije i fanovskog a istovremeno i umjereno objektivnog duha, moram priznati da se i sam vrlo često volim "posavjetovati" oko bilo kojega izvođača ili albuma upravo s njegovim tekstovima i publikacijama, koliko me god, gotovo jednako često, iritirala njegova podžanrovska etiketiranja i hladne reference kojima informira koliko i davi.

Dovitljiv naslov "Kako Iggyju reći Pop, a Dylanu Bob", dakle, stoji pred svojevrsnom best-of kompilacijom članaka danas već autora hrvatske rock-enciklopedije (i to vrlo, vrlo dobre!), pri čemu nas vraća čak u daleke sedamdesete. Podijeljena u pet tematskih cjelina, knjiga se, naravno, bazira na glazbi, ali uvijek u širim koordinatama cjelokupne popularne kulture i njezinih socijalnih dosega. U svim tim svojim "izlaganjima" Gall je nevjerojatno konzistentan, toliko da tek izbor tema (naravno, uz datumsku naznaku na kraju svakog teksta) ozbiljnije sugerira koliko je koji tekst star. Time je i sama koncepcija knjige više nego opravdana, te pruža zanimljivo i vrlo informativno čitateljsko iskustvo.

Ono što osobno uzimam kao minus kad je Gallovo pero u pitanju, uz često iritirajuće paradiranje žanrovsko-stilskim etiketama i nenamjernu distanciranost i hladnoću koju time potencira, njegova je prepomirljiva želja da ne siječe isuviše duboko, da svakom, pa i najbanalnijem pojmu pokuša naći opravdanje ili bar jednu ljepšu riječ. Tako je, primjerice, među tolikim izvođačima kojima je poklonio ili mogao pokloniti pažnju, najviše stranica dobio nitko drugi doli Thompson. Da je njegova popularnost među tako raznolikim i brojnim slušateljima sama po sebi priča vrijedna proučavanja svakako stoji, ali dati mu opet toliko prostora čini se prije kontraproduktivnim nego korisnim. Gall je, da se razumijemo, na nepokolebljivim gledišnim pozicijama, ali, na žalost, u cijelom tom proputovanju kroz lik i djelo poete s dinarskih obronaka on nema dovoljno sočnih, da ne kažem zabavnih argumenata kojima bi animirao "suprotnu stranu", te se najčešće doima kao da je u grču kako takvo što ostvariti, pa ide uporno u širinu.

No da ne zabrazdim i sam u takve zamke, a i da ne ostavim pogrešan dojam – "Kako Iggyju reći Pop, a Dylanu Bob" šaroliko je štivo za istinske ljubitelje prvenstveno glazbe i stripa. Informativnost ostaje Gallova jaka strana, kojom sustavno održava svoj autoritet na polju proučavanja pop-kulture, praktički zabetoniran ambicioznim koliko i uspješnim publicističkim podvizima "Enciklopedijski CD-vodič" i "Rock enciklopedija". Naravno da neće oduševiti svakim tekstom, jer će to uvijek ovisiti dobrim dijelom o samoj temi i interesima čitatelja, ali bar će uvijek biti prepoznatljiv i postojan. Uslijed toga lako mu je "oprostiti" i taj pomalo hladan, "znanstveni" pristup svakoj temi nauštrb ležernije srčanosti i, po meni, uvijek dobrodošlom dašku subjektivnosti i intimnosti. Dakle, bar, evo, na samom kraju, usprkos tim relativno sitnim zamjerkama i više temperamentnim opservacijama, moje dužno poštovanje velikom kritičarskom meštru, tipu kojem se uistinu može vjerovati i od kojeg se uvijek može nešto novo naučiti.

Hits 1506
Velika svjetska rock enciklopedija « Velika svjetska rock enciklopedija Zlatko Gall Knjiga Kronologija Pojmovnik popularne glazbe » Pojmovnik popularne glazbe