Dodano Četvrtak, 26 Svi 2016
Žanr Hip-Hop
Length 1:18:51
Edition date Ožujak 2015
Etiketa Top Dawg Entertainment / Aftermath Entertainment / Interscope Records / Universal Music Croatia
Catalog Number 0602547300683
Edition details objavljeno: 15.3.2015.; izvršni producenti: Dr. Dre i Anthony; snimano:2012.-2015.-Chalice Recording Studios (Hollywood),Notifi Studios (St. Louis),Downtown Studios (New York City), House Studios (Washington, D.C.) i No Excuses Studios (Santa Monica)
Tags Dr. Dre Interscope Records Universal Music Hrvatska Kendrick Lamar Anthony "Top Dawg" Tiffith Aftermath Entertainment Top Dawg Entertainment

Posljednji uradak Kendricka Lamara  ujedinio je kritičare u misao kako se radi o zavidnom ostvarenju. Odlomci ove autobiografske priče, kao cjelina djeluju moćno, dok odvojeno ipak osciliraju. Slojevitost albuma nije nikakva novost u današnjem glazbenom svijetu; tako dok preslušavate „Wesley theory“ i „For Free“ stječete dojam kako bi se Lammar u ovom pretencioznom uratku vrlo lako mogao poskliznuti.

Nadolazeće numere grade sasvim drugačiji dojam i polako sklapaju nacrt ovog materijala. Funk utopljen u zlatno doba hop-hopa 90-ih, vrišti na ostvarenjima poput „King Kunta“ i „These Walls“. Ova druga, predstavlja krunu albuma koja se svojom poetikom i organskim ritmovima stare škole izdvaja iz same priče. Prije nego nastavite prebirati kroz biografiju, vjerojatno ćete se nekoliko puta vraćati na ove stihove. Iako ne izlaže vrhunac Kendrickovih zavidnih performerskih egzibicija, ona najprostije dočarava kako Lamar svoj vokal koristi kao instrument dok prepričava vlastitu borbu sa ljubavi, požudom i stremljenje ka epilogu duhovnosti.

Kratki recitali koje Kendrick revno nadopunjuje iz pjesme u pjesmu potenciraju interes i dinamiku samog albuma. „To Pimp a butterfly“ na prvu, progovara o destruktivnoj glazbenoj industriji. Mađutim, kako album odmiče, postaje jasno da je to zapravo samo nulta točka, komadić ideje koju Kendrick baca u kompletno okruženje koje inspirira njegov stvaralački proces. Brutalnost i socijalni deficit kapitalističkog makijavelizma stavljen je u mikromotiv naslova i proljeva se kroz sve aspekte suvremene dualističke stvarnosti.

„Alright“ na gotovo pola puta izvlači slušatelja iz Kendrickovih tumornih unutarnjih bitaka i vedrijim ritmovima stavlja naglasak na jednostavno preživljavanje i uživanje u svakom trenutku. U prolozima, recitali i dalje predstavljaju prevagu koja podiže ljestvicu kompletnog aranžmana.  Stihovi: „The evils of Lucy was all around me, so I went running for answers“ alegoričnim prikazom Lammarovog bijega od Lucy (zla), agregiraju cjelovit koncept albuma; suprotstavljajući vlastita uvjerenja sa privlačnim, destruktivnim i devijantnim okruženjem. Već spomenut slojevit pristup provlači se kroz sve pore ovog uratka i prva preslušavanja pružaju mnogo uzbuđenja ostavljajući dovoljnu žeđ za ponovnim prelistavanjem i potragom za detaljima koji su promakli.

„How Much a Dollar Cost“ je priča za sebe i donosi stranu Lammaraovog izričaja kakvu bi mnogi rado češće vidjeli u njegovom opusu.  Šlag na tortu groteske kapitalističke pravednosti dogodio se u trenutku kada je Obama ovu numeru naveo kao omiljenu u 2015. godini. Dovoljan je nanogram poznavanja političkog diskursa i monetarne politike američkog predsjednika da bi vas ta spoznaja nasmijala ili u jednakoj mjeri rasplakala. Ta tvrdnja je toliko brutalna da se može komparirati sa scenarijem u kojem vođa Ku-Klux-Klana 1963. prosipa hvalospjeve nad govorom Martina Luthera Kinga. Ova Obamina „gesta“ je samo podebljala stvarnost naslova albuma preslikanu u današnji svijet.

Nastavak donosi samouvjerenog i zrelog Lammara. Tako iz „Complexion“ isplivava gostovanje karizmatične Rapsody, „The Blacker the Berry“ predstavlja najsirovije poglavlje albuma, to je „i“ jedina pjesma na albumu koja je snimljena uživo. Takav ambijent oslikava pitanje svakog pjesnika: „Padaju li stihovi na plodno tlo“.

Ako želimo govoriti iskreno, ovdje svakako možete naći dovoljno momenata da potkrijepite tvrdnje kako je između pretencioznog neuspjeha i remek djela, često tanka granica. S jedne strane, sve je utopljeno u ironiju, a s druge, Lammar govori jezikom kojeg razumije publika kojoj se obraća. Epilog albuma naslovljen „Mortal Man“, dugačak je 12 minuta i dovodi nas do trenutka kada konačno imamo priliku čuti cjelovit transkript pjesme koja se provlači kroz materijal. Radi se o zadivljujućoj kompoziciji u kojoj se između ostalog nalazi i Lammarov intervju sa 2 Pacom, a koji završava objašnjenjem samog naslova albuma.

U nezapamćeno siromašnoj i površnoj ponudi mainstream hip-hopa, ovogodišnja kiša Grammyja opravdano je natopila ovaj uradak i lansirala ga u sferu pravih hip-hop klasika. Lammar je ostavio dovoljno prostora da bi ovaj materijal progutala komercijalna publika i nahvalila najstroža kritika. Činjenica da album koji bezrezervno progovara o sirovosti i licemjerju današnjeg svijeta natuče zavidnu nakladu, prava je ironija ironije i nameće mnoga pitanja. Lammar zapravo nije ponudio rješenja, već je izložio vlastito svjedočanstvo i zaključke. Na kraju, njemu je i tako najvažnije da njegov opus dotakne njegovu publiku. Jednom prilikom je ustvrdio kako su njegove pjesme prožete metaforama sa ciljem da njegovoj braći skrate dane u zatvoru. Nisam upućen je li mu to pošlo za rukom; sigurno je da „To Pimp a butterfly“ vraća nadu u hip-hop, a zlobnici će reći: „Jedan je Kendrick Lammar“.

Marko Pavišić

Hits 1642
Good Kid, m.A.A.d City « Good Kid, m.A.A.d City Kendrick Lamar Albumi Kronologija Black Panther: The Album » Black Panther: The Album