Albumi

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released 1989
Format Kompilacije
Vrsta Rock / Garage rock / Punk rock
Dodano Srijeda, 27 Svi 2020
Žanr Rock
Length 49:23
Broj diskova 1
Edition date Travanj 2020
Država Hrvatska
Etiketa Dancing Bear
Catalog Number DBLP517
Tags Dancing Bear Slušaj najglasnije Majke Messerschmitt Skol Satan Panonski Kaotične duše Machine Gun Zdenko Franjić

Review

Iako iza sebe nerijetko skrivaju tek zgodan način za zaradu na prodaji lanjskog snijega, reizdanja u misiji otimanja zaboravu vrijedan su kotačić u revalorizaciji i vrednovanju glazbene ostavštine. Primjerice, pojava CD-a izvukla je iz naftaline gotovo cijelu dotadašnju spomena vrijednu diskografiju, pri čemu su neki glazbenici doživjeli i novu mladost. Zadnjih pak godina svjedoci smo (hipsterski poguranog) povratka vinila u širokoj prodaji, što je pokrenulo novi val reizdanja, od albuma izvorno izašlih (samo) na CD-u do onih naslova koji su i izvorno izašli na ploči (i kazeti). Kultna kompilacija "Bombardiranje New Yorka", objavljena 1989. u izdanju Slušaj najglasnije Zdenka Franjića, upravo prolazi tu novu etapu u svom reizdanjima produženom životu.

Da je u pitanju neupitan klasik hrvatskoga rocka, složit će se, vjerujem, mnogi, pa makar u pitanju bio i svojevrstan automatizam. Franjićev iznimno bitan i hrabar potez kojim je na jednoj ploči skupio tadašnje nade naše alternativne rock-scene, naime, tri desetljeća kasnije stameno stoji kao jedna od referentnih točaka nezavisnog rocka od osamostaljenja naovamo. Satan Panonski, SkolMesserschmitt, Majke, Machine Gun i Kaotične duše predstavili su se u to predratno vrijeme na ukupno 50 minuta kao vrisak iz podzemlja, kao energija sposobna redefinirati rock scenu tranzicijskog vremena i prostora. Koliko je tko u tome uspio, odavno znamo, kao što će oni s viškom entuzijazma uspjeti razaznati i finije niti s korijenjem upravo u ovoj zbirci. Bila je to, uostalom, i izuzetno važna točka u razvoju nezavisnog glazbenog izdavaštva, u kojem je Franjić ostao autentična i trajnim entuzijazmom vođena figura.

No, moram priznati da me već prvo reizdanje iz 1998., kad je kompilacija prešla na format CD-a, ostavilo pomalo rezerviranog. Naime, već se to izdanje, podebljano s osam dodatnih pjesama, činilo prije svega kao dokument, a preslušavanje kao posjet kakvom arhivu. Majke su tada već (zasluženo) bile značajno ime čak i u okvirima mainstreama, čemu je svaki general poslije bitke jasne korijene i razloge mogao naći upravo u trima snimkama na "Bombardiranju New Yorka", dok je Satan Panonski u međuvremenu postao pravom legendom undergrounda, do razine kad nama koji ga nisu imali prilike vidjeti uživo sve skupa i nije posve jasno. Kovitlac garažnog rocka kojeg su zdušno upotpunjavali pulski Messerschmitt, kninski Machine Gun i vinkovačke Kaotične duše, a punkom ga, uz Satana, upotpunili Skol, kao Zagrepčani jedini ovdje koji nisu došli iz manjih gradskih sredina, već tada se, u poratnom dijelu devedesetih, doimao kao blast from the past, čija je glazbena revalorizacija neodvojiva od dokumentarističkog podteksta.

Vinilno reizdanje kao najnoviji diskografski podsjetnik na "Bombardiranje New Yorka" tako sad dolazi kao uistinu lekcija iz povijesti. Na svom izvornom formatu ono je danas nešto poput dužnog pijeteta: glazba koja je tu zabilježena ista je ona jedva ukroćena energija mladih kreativaca prije tri desetljeća slučajno skupljenih na zajedničku set listu, ali ne i jednako uzbudljiva u uhu današnjeg slušatelja. Rekao bih, štoviše, da je sve što su njezini akteri snimili i postigli u godinama koje su uslijedile prilično realna slika i ocjena sadržaja "Bombardiranja...": Majke su izrasle u prvorazredni bend koji je s prva dva albuma snimljena nakon Franjićeve kompilacije ispisao neke od najznačajnijih stranica hrvatskoga rocka, Satan Panonski je poginuo tri godine kasnije te postao legenda o kojoj se danas više priča nego što ga se sluša, dok su ostali tek crtice u antologiji naše suvremene rock scene. I to, da se razumijemo, uopće nije loš rezime; značaj ove kompilacije i nije toliko u valorizaciji pojedinačnih joj aktera koliko u samoj ideji, hvatanju trenutka i hrabrosti same joj ambicije. Komadić povijesti, dakle: više – da se ponovim, posve slobodan od bilo kakvog sentimentalizma – dokument i primjer nego posebno snažno slušateljsko iskustvo.

Toni Matošin

Hits 346
Paket Aranžman « Paket Aranžman Razni izvođači Kompilacije Kronologija Putumayo Presents: Samba Bossa Nova » Putumayo Presents: Samba Bossa Nova

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42