A | B | C | Č | Ć | D | DŽ | Đ | E | F | G | H | I | J | K | L | LJ | M | N | NJ | O | P | Q | R | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž | # |
Pothvat ravan ludosti, kako su sami autori nazvali sastavljanje prvog enciklopedijskog izdanja o suvremenoj domaćoj glazbenoj sceni, uz brojna druga književna, glazbena i ina izdanja, svojih će prvih "petnaest minuta slave", na žalost, prepustiti lavinama prijelomnih vijesti vezanih uz koronavirus i njegove još nesagledive posljedice; ludost time ne dobiva na zamahu koliko na posve novoj dimenziji u kojoj "Enciklopedija hrvatskog milenijskog rocka" postaje još vrjedniji pothvat.
Mala enciklopedija na čijim je stranicama svoje mjesto našlo više od 300 izvođača obuhvaća razdoblje od 2000. do današnjih dana (što je u naslov i dozvalo taj pomalo nespretni izraz "milenijski"), pri čemu su autori Zoran Tučkar i Stjepan Vrečko, obojica radišni pripadnici srednje generacije našeg glazbenog novinarstva, kao ideju vodilju, odnosno, kriterij odabira naveli indie, naravno, u najširem smislu te ionako sve fluidnije riječi. Tako će čitatelj ovdje naići na imena koja pokrivaju žanrove u rasponu od alternativnog rocka do najpitkijeg popa, jer autori su tražili izvođače koji su, kako navode u predgovoru, "odlučili zaigrati po vlastitim pravilima, srušiti i ignorirati postojeće obrasce te kao standard nametnuti jedan posve novi, dotad neviđeni do-it-yourself svijet", dakle, bez žanrovskih zagrada. I uistinu, teško da na ovih dvjestotinjak stranica nećete uspjeti naći neko iole relevantno ime koje je svoju afirmaciju, odnosno, svoje prve korake odradilo s ove strane milenijske crte.
Doduše, moram ovo zadnje odmah uzeti s rezervom, jer mi – cjepidlaki kakav možda jesam – uopće nije jasno zašto se na stranicama enciklopedije nije našla jedna Carla Belovari (s ne samo pristojnim, već i jako dobrim, pa i zapaženim albumom), ako je već bilo mjesta za, primjerice, dosezima daleko kraće stvaralaštvo Nine Kraljić. Naravno, pri sastavljanju jedne enciklopedije, koliko god obimom i tematikom nevelika bila, takvi su propusti (podrazumijeva se, kad su nenamjerni) gotovo pa pravilo, slično vječnim prigovorima kompilacijskim izdanjima, a "Enciklopedija hrvatskog milenijskog rocka" uistinu zavrjeđuje svaku pohvalu i podršku već na temelju same ideje i ambicije.
Pa ipak, izrazio bih još jednu primjedbu, koja mi se, s obzirom da je u pitanju razlika od tek deset godina, vrlo brzo sama nametnula: zašto to nije mogla biti enciklopedija glazbenih imena nastalih od osamostaljenja naovamo, čime bi obuhvat bio logičniji i zaokruženiji? No, koncept je autorsko djelo i razlozi su, vjerujem, opravdani, odnosno, praktične naravi. Kad smo kod autorskog dijela posla, osobno bih volio i da su Tučkar i Vrečko unijeli izražajniji dašak subjektivne kritike pa, primjerice, po uzoru na "Rock enciklopediju" Zlatka Galla, uz imena naveli u natuknicama sve albume i pridodali im ocjene, ali i bez toga (a možda i baš zbog izostavljanja takvih subjektivnih crtica) hrvatska je suvremena glazba dobila u ovoj knjizi iznimno vrijedan dokument, kao i sustavni zbir, pravo vrelo naputaka za svakog novog ili još nedovoljno upućenog slušatelja. To što se pojavila na vrhu vala novih, iznimno talentiranih glazbenika, dok, primjerice, debitantski albumi Mary May i JR Augusta predstavljaju instantno blistave dodatke našoj glazbenoj antologiji, neka je vrsta i potvrde zrelosti i vitalnosti cjelokupne scene, koja čini pogled u njezinu budućnost usprkos svim virusima i društveno-političko-ekonomskim krizama optimističnim i nestrpljivim.
Ekonomičnim stilom, na svega dvjestotinjak stranica, s preko tristo uredno poslaganih i biranih pojmova (izvođača), "Enciklopedija hrvatskog milenijskog rocka" Zorana Tučkara i Stjepana Vrečka niti je plod ludosti (osim ako ne mislimo na onu pozitivnu) niti je lišena svih onih primjedaba kakve inače prate izdanja ove vrste, nije ni pretenciozna studija niti je zatvorena prema dopunama i kritikama – u pitanju je knjiga kakvu je hrvatska glazbena scena trebala i kroz sjajnu glazbu mnogih u njoj zastupljenih imena tražila, a u krajnjoj liniji i zavrijedila.
Toni Matošin