Edition date Veljača 2024
Etiketa Rockmark
Catalog Number 978-953-8292-37-8
Edition details broj stranica: 574; Uvez: meki; prijevod: Rebeka Vujasinović; Ilustrirano; 24 cm
Tags Rockmark Rebeka Vujasinović Timothy White

»Da znaš koliko život vrijedi, tražio bi svoj na Zemlji. A sada vidite svjetlo...«. Bob Marley

Životna kreativnost Boba Marleya nastala je na Jamajci i postala temelj doktrine koja je diljem svijeta širila poruke nade, pravde i razumijevanja. Utjecaj Boba Marleya na različite populacije ostao je bez premca, bez obzira na rasu, boju kože ili vjeru. Njegova revolucionarna, ali i ujedinjujuća glazba, koja provocira kolonijalizam i rasizam te se »bori se protiv izma i scizma«, kako je pjevao u One Drop, ostavila je duboko korijene čak i u zemljama van engleskoga govornoga područja. Bob Marley postao je svjetski ambasador reggae glazbe te prodao više od 20 milijuna ploča tijekom svoje karijere, što ga čini prvom međunarodnom superzvijezdom koja je proizašla iz tzv. Trećeg svijeta.

Originalno djelo Catch a fire, naslova inspiriranoga albumom The Wailersa iz 1973, napisano je 1983, dvije godine nakon Marleyeve smrti. Otkad je objavljena knjiga je svakim novim izdanjem bila sve više proširivana, dok je ovo izdanje, objavljeno 2006, ažurirano i revidirano povodom dvadeset pete godišnjice njegove smrti te nadopunjeno s 200 novih stranica teksta.

Naime Timothy White je, prema bilješci uz novo izdanje njegove supruge Judy, ostavši bez oca u ranoj dobi (slično kao i Marley, koji gotovo da ga nije imao) očinsku figuru pronašao upravo u Marleyu te mu je životna misija postala napisati njegovu biografiju, neprekidno je nadopunjavajući i revidirajući sve do svoje iznenadne smrti 2002. Catch a fire možda i jest najbolja biografija o Bobu Marleyu, kako je primjerice opisuje San Francisco Chronicle, no ova knjiga nije klasična stereotipna biografiju koja donosi niz faktografskih podataka u kronološkom slijedu uz detaljan opis životnih prilika koje su stvorile Boba Marleya i koja bi bila zanimljiva isključivo njegovim glazbenim obožavateljima, već je svojevrsna znanstvena monografija, utemeljena na brojnim intervjuima, dokumentima, novinskoj i arhivskoj građi, kao i terenskim istraživanjima, čime dokumentira povijest Jamajke i njezinih stanovnika, politiku i podrijetlo rastafarijanske religije. Kako sam autor navodi ova knjiga predstavlja sustav vjerovanja koja su oblikovala Bob Marleya. S obzirom da su očaravajuće i često zapaljive pjesme Bob Marleya and the Wailers u pravilu bile natopljene nedaćama Trećega svijeta i protkane načelima rastafarijanske vjere te simbolima izvedenima iz jamajčanskoga i kreolskoga folklora, okosnicu same knjige predstavlja lik Boba Marleya, politička, gospodarska i društvena situacija Jamajke i moć vjere, koja je utjecala i oblikovala život stanovnika Jamajke, kao i samoga Marleya. Stječe se dojam da je ta vjera utjecala i na samoga autora sve te godine istraživanja i pisanja jer se njegov stil pisanja koji kombinira znanstveni pristup s pripovjednim postupcima karakterističnima za modernistička djela – istovremeno postojanje prikaza unutarnjeg svijeta lika i vanjske fabule, struja svijesti, unutarnji monolozi, retrospekcije, prostorna i socijalna evazija, simultanost događaja, korištenje elemenata fantastike, ekspresionistički motivi i intertekstualnost. Jamjčanski jezik – patois upotrebljava se opsežno kroz cijelu knjigu omogućujući čitatelju da u potpunosti uroni u svijet Boba Marleya u kojem mišljenja, sjećanje, interpretacije i vjerovanje imaju veću snagu od samih činjenica. Prva dva poglavlja posvećena su nastanku ideologije rastafarijanizma, koja se proširila van Jamajke, primarno zahvaljujući misionarskom glazbenom radu Marleya i Wailersa, dok je reggaeu, kao širitelju poruka trebalo više godina da se razvije. S jedne strane Marley je za svoje sunarodnjake postao simboličan, veličanstven lik, cijenjen zbog nedokučive prirode i tajanstvenoga ponašanja, dok je s druge strane fascinantno koliko su njegovi obožavatelji diljem svijeta bili neupućeni u tematske podloge njegove glazbe, o različitim razinama na kojima je njegova poruka prenesena te o ulogama koje su rastafarijanizam i tradicionalna jamajčanska kultura imale na njega. Upravo stoga su prva dva poglavlja i objašnjenja koja donose ključna za razumijevanje i daljnje iščitavanje Marleyeve biografije (primjerice poznavanje značenja riječi duppy, obeahmen, myalman, kao i podrijetlo imena Jah). Miješanje Whiteovih stilova pisanja dolazi do izražaja pri poglavljima koja opisuju Marleyjeve rane godina odrastanja (napuštanje od strane oca, nevolje njegove majke, opis lokalnih vjerovanja) te se čitaju s lakoćom novele. Glazba se uključuje u priču nakon što Marley (zvan po srednjem imenu i Nesta) početkom 1960-ih snimio svoje prve ska pjesme te s Bunnyjem Wailerom i Peterom Toshom osnovao bend (prvo zvan Teenagers) The Wailers, a pjesma Simmer Down zasjela na prvo mjesto ljestvice 1964. – »glazba paćenika, gruba, spontana paljba iz psihičkih dubina najnižih glasa Dunglea«. Kombinirajući glazbenu tranziciju Wailersa preko daljnje faze rocksteady benda (»atipičan pristup Wailersa rocksteadyju bio je karakteriziran organskom, živahnom kićenošću suprotstavljenom teškom pozadinskom ritmu«) do upoznavanja Lee Scratch Perryja i reggaea (»…Perry ih je razvio u bend vrlo sklon rock-glazbi koji je predstavljao najbolje u ranom istraživanju reggaea«), White donosi Marleyevo upoznavanje supruge Rite, koja ga postupno uvodi u rastafarijanstvo. Uspon The Wailersa izdavanjem albuma Catch a Fire, koji je magazin Rolling Stone okarakterizirao kao »Zreo, u potpunosti realiziran zvuk s prekrasnim senzibilitetom teksta kojim se dobro poznata stilistika pretvara svježu, živahnu glazbu« popraćeni su detaljnom analizom političke situacije na Jamajci (sukob Laburističke stranke Jamajke i Nacionalne narodne stranke), nastavljajući iznenadnim pretvaranjem jednoga rastafarijanca u jednu od najpoznatijih ličnosti Trećega svijeta (»Citirali su ga kao pjesnika, najvljivali kao Mick Jaggera iz svijeta reggaea, Boba Dylana s Kariba, čak i jamajčanskog Joma Kenyattu«), analizom Marleyevoga prijateljstvom s premijerom Michaelom Manleyem i prismotre CIA-e, kao i Marleyevom prihvaćanju ideologije sekte Dvanaest plemena Izraela (vidljivom na omotu albuma Rastaman Vibration) sve do pokušaja atentata na Marleya 1976. te njegova oboljenja i smrti od raka. Dokumentaristički stil pisanja izmjenjuje se sa stilom fiktivnoga pripovijedanja, rekonstruiranih (pretpostavljenih) dijaloga i korištenja vremenskih skokova kako bi se istkala složena nelinearna pripovijest, kroz koju se provlače subjektivna i objektivna stajališta, što pak Marleyev svijet čini primamljivo nepredvidljivim. Whiteovo obimno istraživanje, ne samo o čovjeku i njegovoj kulturi, uključuju i obitelj Marley, njihov glazbeni razvoj kroz Ziggyja Marleya i Melody Makers te njihove pravne borbe nakon Marleyeve smrti. Također je dokumentirano ubojstvo Petera Tosha, kao i karijera Bunnyja Wailera te je kao poseban prilog donesena Marleyeva diskografija od preko pedeset stranica popraćena bibliografijom korištenom pri izradi knjige.

Ovo sigurno nije biografija namijenjena isključivo obožavateljima lika i glazbe Boba Marleya, već knjiga namijenjena širem krugu čitatelja koja otvara potpuno novi svijet povijesti, kulture, politike koja je oblikovala Marleyevo razmišljanje, duhovnost i cijeli njegov život. Iako je White obavio više intervju za s Marleyem za njegovoga života, kao i s njegovom obitelji i suradnicima, sâm u dodatcima priznaje da nema načina da se sazna što je od mnogo materijala koji mu je rečeno u intervjuima istinito, stoga jednostavno sve citira i pušta čitateljima da sami odluče. U konačnici, iako čitatelji iz mnoštva objavljenih podatka neće saznati puno više od općepoznatoga o samome Marleyu kao čovjeku, jer moguće da prirodni misticizam izmiče svim pokušajima da ga se definira, knjiga daje mnogo pozadinskih informacija koje pomažu razumjeti njegovu glazbu, čak i pojedine događaje u Marleyevom životu koji su nadahnuli tekstove određenih pjesama.

Knjigu Catch a fire, pisanu iz ljubavi i poštovanja prema Marleyu i njegovoj domovini, svakako vrijedi pročitati, no prava suština Boba Marleya leži u njegovoj glazbi, u kojoj, srećom, danas svi mogu uživati.

Vanja Matić

Hits 226

$ich+Dvorac u Klubu kulture