Žanr Biografija
Edition date Prosinac 2009
Država Hrvatska (originalno Velika Britanija)
Etiketa Naklada Ljevak
Edition details Prijevod: Petra Štrok / Tvrdi uvez, 484 stranice. Format: 15,50 x 24,00 cm
Tags Led Zeppelin

Nakon (iš)čita(va)nja biografije "posljednjeg velikog benda šezdesetih i prvog velikog benda sedamdesetih" pisane perom novinara i pisca Micka Walla, mogu jedino zaključiti da samo najveći zavrjeđuju ovakav zapis o svom liku i djelu. No, ipak, prije produbljenja takvoga zaključka, reći ću da mi je iznad svega drago što sam ponovno počeo slušati glazbu Led Zeppelin. Bili su među prvim staroškolskim rokerima kojih sam se u svom pohodu na prostranstva pop kulture uhvatio, negdje u paketu s Dylanom i Springsteenom, da bi bez ikakvih posrtaja potukli oćijukanja sa svim Purpleima, Sabbathima, Jethrima i da ne nabrajam dalje, te konačno ustupili pravo prvenstva nekim suptilnijim inkarnacijama bluesa i countryja, navukavši na sebe i zavidan sloj prašine. Ostali su tek tiha prisutnost, dakle, sve ono što za svoga trajanja nisu bili, da bi sada, uz sate druženja s Wallovim štivom postali jedini soundtrack, naravno, opet isključivo na potezu od nastupnog "Led Zeppelin" do posljednjeg uistinu velikog albuma, "Physical Graffiti".

Spominjam to jer je tjeranje na nova (pre)sluša(va)nja nešto što poštena, prava rock-biografija mora podrazumijevati. Dakle, prvi, najočigledniji preduvjet da se ocijeni pozitivno. Mistično-zepelinovski efektno nazvana "Kada su divovi hodali Zemljom" knjiga je, pak, koja, svakako spada u, pomodarski rečeno, must-have svake poštene kućne rock-knjižnice, što potkrjepljuje cijelim nizom razloga.

Wall je dobro baždaren, iskusan i spretan pisac, s rokovnikom punim zvučnih imena. Sveprisutan i, pretpostavljam, dovoljno nametljiv, a pritom marljiv i temeljit analitičar. U rukama takvog autora, čak ni biografija tako velikog i atributima prebogatog benda kao što je Led Zeppelin, nije mogla ostati tek na pokušaju. Ne dopustivši da mu zavidno znanje o bendu i poznavanje mnogih epizoda iz te velike priče iz prve ruke rukopis odvede u puko, dosadno slaganje činjenica, Mick Wall je iskoristio sve svoje prednosti i poigrao se krutom formom biografije. "Kada su divovi hodali Zemljom" tako na trenutke funkcionira gotovo kao roman, kao najsočnija beletristika s pumpajuće zanimljivom fabulom. Linearna "radnja", odnosno, sama priča o bendu tako je, primjerice, ispresijecana svojevrsnim flashbackovima u kojima pripovjedač priča intimnije, osobnije crtice o glavnim akterima, i to u drugom licu jednine, što zahtjeva posebnu koncentriranost (i sam isprobao!). Iako ponekad zna ići na živce, kad prekine neku posebno zanimljivu priču nekim ne toliko intrigantnim detaljem iz osobnog života, upravo mi se taj postupak čini najuspjelijim i najzabavnijim segmentom Wallova spisateljskog pothvata.

Inače, dugogodišnje poznanstvo, pa i suradnja s prvim čovjekom Led Zeppelina, gitarskim virtuozom Jimmyjem Pageom, dalo je Wallu ne samo konkretnih saznanja, već i nepogrješivih začina da obogati svoju prilično ambicioznu knjigu. Slažući kompleksni mozaik od vlastitih intervjua, novinarskog iskustva u domeni rock industrije, te, naravno, od plodova podrobnog istraživanja bogate građe o tako velikom bendu, on je tako sastavio gotovo 500 stranica najuzbudljivijeg rock štiva koje će fanove sasvim sigurno oboriti s nogu, a nas ostale više nego pristojno "uposliti". Ništa nije propušteno, od samih početaka u Yarbirds, preko stasavanja novoga benda, razularenih, perverznih zabava, zanimanja za okultno i ovisnosti do potonuća prema tragičnom svršetku. Bez previše glorificiranja, ali s očitim respektom i novinarskom naklonošću, autor nam je približio velikane rocka do dimenzija u kojima ih možemo opipati, razumijeti. Čitati, baš kao knjigu.

Hits 3240
Mick Wall Knjiga Kronologija Guns N' Roses: posljednji od najvećih: potpuna biografija » Guns N' Roses: posljednji od najvećih: potpuna biografija