Prvi put ste u Zagrebu. Jesu li domaćini bili dobri prema vama?
Conductor: (smijeh) Stigli smo tek prije nekoliko sati tako da smo došli ravno na festival.
Kako ste došli na ideju da spojite angolski kuduru s hip-hopom, elektronikom i sl.?
Conductor: Prije svega, svi smo odrasli u Lisabonu, a tamo smo imali mnogo različitih utjecaja. Gradska okolina nije toliko odijeljena, tako da se na istom mjestu mogu naći ljudi koji slušaju kuduru, hip-hop, drum and base ili bilo koju drugu vrstu elektronske glazbe. Nama je postalo vrlo uobičajeno imati takvu glazbenu okolinu i svaki taj pravac smo počeli doživljavati jednako, pa nam je proces miksanja svega toga postao vrlo lagan, pogotovo jer imamo tri producenta u grupi. Bilo nam je vrlo lako postići takvu vrst spajanja pravaca.
Conductor: Pa zapravo i nije, jer smo svi bili okruženi kudurom u školama pa nam je bilo čudno da su svi ostali žanrovi zastupljeni u klubovima, a kuduro nimalo. Stoga smo ga počeli isticati kako bi ga ljudi primijetili jer smo smatrali da je kuduro žanr s velikom vrijednošću koja se može iskoristiti u disko klubovima. Tako smo se počeli baviti kudurom. Od tud i naziv Som Sistema, što znači Sound System (ili na hrvatski zvučni sustav). Prvo smo počeli s DJ-ingom takve vrste muzike, zatim smo počeli raditi svoje ritmove i glazbu te smo na kraju završili u zajedničkom bendu tj. grupi.
Smatrate li stoga da je bitno biti na mjestu gdje postoji scena u kojoj se svi mogu međusobno upoznati, družiti, iznositi nove ideje i sklapati nova glazbena prijateljstva?
Kalaf: S obzirom da živimo u mjestu kojeg ću najopćenitije nazvati Europom, smatramo da je vrlo bitno biti upoznat sa svim glazbenim pokretima koji se tu događaju, ali također imamo osjećaj kako je svijet postao manji. Ne želimo se izolirati niti od saznanja što se događa u, na primjer, Brazilu. Odeš li na internet, vrlo lako možeš saznati što se događa s tamošnjim funk pokretom (pogledati na Wikipediji pod Brazilian hip hop). Također, možeš saznati kako se zabavljaju u favelama, tko su DJ-i i MC-evi, koji je njihov stil plesanja i slično. Zbog čitavog novog način spajanja na internet i dostupnosti informacija, ako voliš glazbu i ako misliš da imaš nešto svoje za dodati, svakako možeš uživati u tom procesu.
Kalaf: Da budem iskren, smatram da glazba putem interneta ne bi trebala biti besplatna, već da bi trebala biti pristupačna. Mislim da bi se trebao pronaći nov način kako naplatiti takvo slušanje glazbe. Na primjer, na stranicama poput YouTubea dobiva se publicitet i smatram da bi svaki glazbenik koji uploada svoj sadržaj na YouTube ili čak My Space trebao dobiti udio od tog publiciteta. Ljudi idu na te stranice kako bi slušali glazbu. To je slično slično kao i s radijom. Na radiju plate udio na autorska prava ako žele puštati tvoju glazbu, pa zašto onda internetske stranice ne bi imale isti pristup?
Možete li reći koji su vaši glazbeni uzori, odnosno koju ste glazbu slušali kad ste bili mlađi?
Conductor: (smijeh) Svi članovi grupe dolaze iz vrlo različitih mjesta tako da slušamo mnogo različitih stvari. Kalaf je iz Angole, ja sam pola Angolac-pola Kubanac, Rui (Riot) ima dio obitelji iz Mozambika, João (Lil John) je Portugalac, a svi smo odrasli u Lisabonu koji je vrlo kozmopolitski grad. Tako da ne bi bilo fer reći tri ili četiri imena, trebalo bi napisati ogromnu listu. Svatko sluša nešto svoje.
Kalaf: Da. Ali možemo reći da slušamo dance, pop, hip hop, ali također i neke čudne stvari koje ne možemo niti klasificirati, stvari koje ne razumijemo ali su dobre pa nam ih ima smisla slušati.
Vaša glazba je vrlo energična. Kako ljudi na nju reagiraju? Da li su reakcije ujednačene ili se to razlikuje od publike do publike?
Conductor: Mislim da je to jednostavno elektronska muzika koja se sastoji od dobrog DJ-inga, miksa, ljudi koji dobro pjevaju na tu podlogu, što sve čini da publika pjeva i pleše s nama. Naš glavni cilj prilikom nastupa ili samo DJ-inga je da ljudi niti nemaju dojam da su na nekom koncertu već na zabavi u nekom klubu. Naša premisa je da se ljudi vesele, nije bitno da li se radi o Japanu ili Južnoj Americi i zapravo je svuda više-manje jednako.
Conductor: Nemamo zadanu formulu.
Kalaf: Nove stvari mogu nastati iz improvizacije ili ideje koju iznese bilo tko od nas.
Conductor: Kad u grupi imaš tri producenta, ne možeš se držati zadanih obrazaca. Uvijek ćeš biti u interakciji s još nekim i moraš pustiti stvari da idu same od sebe ali na način da imaju isti završetak. Onda se baviš time kako bi dobio krajnji rezultat. To je isto kao i gradnja kuće. Možeš raditi prozore dok drugi radi pod, ali ćeš svejedno upotrijebiti prozore. Tako i mi radimo svoje stvari.
Radite li na novom albumu i hoćete li izvoditi nove stvari prilikom nastupa?
Kalaf: Da.
Znači jedan album svake dvije, tri godine? Jer zadnji ste izdali 2008.
(Na to se obojica nasmiju.)
Conductor: Ni za to nemamo zadanu formulu, samo smo pustili da ide samo od sebe.
Kalaf: Da, imali smo potrebu za novim materijalom i osjetili da moramo to napraviti.
Koja je vaša iduća postaja?
Kalaf: Južna Amerika. Idemo u Kolumbiju i Meksiko. Zatim ćemo završiti album. Onda ćemo nastupati u Londonu, Belgiji i Amsterdamu. Malo ćemo se odmoriti u kolovozu i rujnu te pripremiti za izdavanje albuma koji će biti gotov u rujnu, a predstavit ćemo ga javnosti u studenom i to na dva glavna nastupa u Lisabonu i Portu.
Hoće li se moći kupiti putem interneta?
Kalaf: Još ne znamo. Ali dobra ideja! (smijeh)
Conductor: Prerano je za reći! (smijeh) Vidjet ćemo, ali dobra ideja.
Kalaf: Upravo to je poanta, treba stvoriti svoj vlastiti zvuk. Treba pratiti što se događa u svijetu. Nemojte se zarobiti u način razmišljanja „sviram za svoje prijatelje i svoje susjedstvo“. Ne. O glazbi razmišljajte globalno. Razmišljajte na način da će netko u Kini otvoriti vaš kanal na YouTube-u ili stranicu na SoundCloud-u i poslušati vaše stvari. Zato vaša glazba mora biti napravljena sa stavom da postoji slušatelj koji nema istu pozadinu kao i vi, netko tko će otvoriti vašu stranicu prvi put, ne zna vaše ime niti ga ne zna izgovoriti, a poslušat će vas i to će mu se svidjeti. Znači, pokušajte razumjeti što se događa u svijetu i stvorite vlastiti zvuk. Teško je, ali...
Conductor: Nije nemoguće! Također je bitno razumjeti da, čak i ako to ne želite, uspjeh u glazbi je gotovo poput natjecanja. Ako nemate nešto novo za ponuditi, zaista se nema smisla truditi. Svijet postaje sve brži, pa tako i ljudi skaču od jedne glazbe na drugu vrlo brzo i svijet postaje sve manji. Ako stvarno nemate nešto drugačije i spektakularno za ponuditi ljudima, ostanite kod kuće i bavite se glazbom za svoj užitak.
Kalaf: Ili, nađite neki drugi način bavljenja glazbom. Tu postoji i novinarski aspekt, promotorski aspekt, organizacija festivala, ima toliko razina na kojima se možete baviti glazbom. Tu je i tehnička strana, tako da ne morate biti rock zvijezda.
Conductor: Možeš postati najbolji rasvjetni tehničar na svijetu, na primjer. I na taj način ćeš biti „zvijezda“.
Kalaf: Evo na primjer mi poklanjamo puno pažnje toncima, producentima, ljudima koji razvijaju My Space i slično. Tako da je moguće baviti se mnogim aspektima muzike, samo je bitno shvatiti u čemu si najbolji.
Želite li čuti još nekoga od izvođača na festivalu?
Kalaf: Arcade Fire
Puno vam hvala!
Hvala tebi.